تهیه ورق گالوانیزه

همانطور که می‌دانید انواع ورق‌های فولادی کاربردهای مختلفی در صنایع دارند. از آنجایی که لوله‌ها به دو گروه اصلی درزدار و بدون درز تقسیم‌بندی می‌شوند. ورق‌های فولادی ماده اولیه تولید لوله درزدار است. منظور از گالوانیزه کردن لوله یعنی ایجاد کردن یک پوشش محافظ بر روی سطح لوله که با بالا رفتن کیفیت آن و افزایش قیمت همراه است.

نحوه‌ی تولید ورق گالوانیزه

بعد از تولید لوله‌های درزدار یکی از فرآیندهایی که بر روی لوله انجام می‌شود گالوانیزه کردن آن است. در این روش با گالوانیزه کردن لوله لایه‌ای از فلز بر روی لوله قرار می‌گیرد تا آن را در برابر عوامل مختلف محافظت کند. در هنگام خرید لوله گالوانیزه باید به این موارد توجه و دقت کافی شود.

در تکنیک غوطه‌وری لوله بعد از اسید شویی شدن لوله‌ها نوبت به حوضچه فلزی حاوی مواد مذاب است. اسید شویی اکسید آهن را از سطح لوله پاک می‌کند و فرایند گالوانیزه شدن آن را انجام می‌دهد. واکنشی که بین روی و آهن ایجاد می‌شود لایه محافظی را بر روی لوله به وجود می‌آورد که در نتیجه به گالوانیزه شدن آن تمام می‌شود.

نحوه‌ی تولید ورق گالوانیزه

از دیگر روش‌های گالوانیزه کردن لوله، الکتروشیمیایی است که لوله در یک محلول الکترولیت که حاوی مقادیری یون‌های روی قرار می‌گیرد. با توجه به قیمت پایین این روش، محصول نهایی تولید شدن آن از چگالی روی کمتری بر روی سطح لوله برخوردار است همچنین از زبری بیشتری برحسب روش غوطه‌وری بر روی لوله برخوردار است.

لوله گالوانیزه به دلیل داشتن خاصیت مقاومتی بالا در برابر خوردگی که از خود نشان می‌دهد، احتمال اینکه با رطوبت هوا واکنش نشان دهد وجود دارد. البته این مورد زمانی امکان‌پذیر است که لوله در مدت زمان زیادی در معرض رطوبت قرار گیرد. در این هنگام لکه‌های سفیدی که به شوره سفید معروف است روی سطح آن ایجاد می‌شود.

مزایای ورق گالوانیزه برای خرید

مروری بر ویژگی‌های ورق گالوانیزه نشان می‌دهد این ورق‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارند. مهم‌ترین مزیت لوله گالوانیزه مقاومت و دوام بالای آن در برابر خوردگی است. به دلیل داشتن روی بر سطح لوله آن را در معرض عوامل خورنده خارجی و داخلی محافظت کرده و طول عمر بیشتری در مقایسه با سایر عناصر به آن دارد. از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد لوله گالوانیزه زنگ زدن آهن با توجه به فداشوندگی فلز روی بر سطح لوله می‌باشد. تمامی این مزیت‌ها سبب افزایش تقاضا برای خرید ورق گالوانیزه شده است.

کاربرد ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه

مصارف ورق‌های گالوانیزه بسیار زیاد است، ورق‌های گالوانیزه دارای ویژگی‌های بسیار مهمی می‌باشند از جمله:

  1. از لوله‌های گالوانیزه برای انتقال دادن مواردی که به دلیل ماهیت اصلی‌شان احتمال دارد لوله دچار خوردگی یا پوسیدگی کند. این لوله در سطح داخلی گالوانیزه شده لوله، با حداقل مشکل می‌توانند انتقال یابند. همچنین باعث می‌شود که آسیب یا صدمه‌ی کمتری از داخل ایجاد شود و این انتقال با امنیت بیشتری انجام گیرد.
  2. از این نوع لوله‌ها برای انتقال دادن سیالات در شرایط جوی یا مناطق جغرافیایی خاصی مانند جنوب ایران که آهن خیلی سریع اکسیدِ می‌شود. همچنین به دلیل وجود نمک، رطوبت بالا و گرمای هوا در این مناطق آهن به سرعت پوسیده و فرسوده می‌شود. به دلیل وجود لوله‌های گالوانیزه که باعث بالا رفتن طول عمر لوله و پایین آمدن هزینه تعمیر و نگهداری آن شده است کمک بسزایی خواهد کرد.
  3. یکی دیگر از کاربردهای اصلی لوله‌های گالوانیزه انتقال آب است که حساسیت بالایی دارد زیرا برای تصفیه آب آشامیدنی است که باید تمیز و پاکیزه باشد. به دلیل قابلیت لوله‌های گالوانیزه و عدم خوردگی داخل آن این لوله‌ها بهترین گزینه برای این منظور می‌باشند.

هدف اصلی از تهیه ورق گالوانیزه

بهترین ورق گالوانیزه در بازار فولاد برای هدف خاصی تولید می‌شود در صورتی که شما نیاز به لوله برای دکل‌های مخابراتی، انتقال محصولات پتروشیمی، انتقال آب و تصفیه‌خانه‌ها و همچنین گلخانه یا حصار کشی، تابلوهای تبلیغاتی، خودروها و غیره دارید بهترین گزینه خرید لوله‌های گالوانیزه است.

قیمت لوله گالوانیزه

تولیدکنندگان ورق‌های گالوانیزه

اغلب قریب به اتفاق تولیدکنندگان لوله، از خدمات گالوانیزه کردن برخوردار می‌باشند. از تولیدکنندگان برتر و مهم در ایران می‌توان به شرکت صنعتی درپاد تبریز، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، گروه تولیدی سپنتا، شرکت بنیاد برق، گروه صنعتی نورد و لوله اهواز و شرکت تولیدی سپاهان، گروه صنعتی امیرکبیر، گروه صنعتی هفت الماس، شرکت تاراز چهارمحال بختیاری، شرکت ورق خودرو اشاره کرد. برای تهیه ورق گالوانیزه باید به کیفیت تولید بیشتر توجه شود. از سوی دیگر دو نکته بسیار مهمی که در انتخاب کارخانه تولیدی باید توجه داشته باشید این است که باید فاصله بین مبدأ تولید تا محل اجرای پروژه یا مقصد مورد نیاز تا هزینه حمل و نقل کاهش یابد. برای درخواست خرید لوله گالوانیزه باید حداقل تناژ یا تعداد فروش کارخانه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

از نکات اصلی تهیه ورق گالوانیزه بررسی نمودار قیمت است. این نمودار می‌تواند به شما کمک کند تا به توانید قیمت‌ها را پیش‌بینی کنید و از آخرین تغییرات قیمت مقاطع فولادی مانند لوله گالوانیزه و یا قیمت ورق کرکره مطلع شوید. قیمتی که برای ورق‌های گالوانیزه در نظر گرفته می‌شود بسته به میزان کیفیت، دوام و مقاومت آن، ضخامت و کاربرد آن متفاوت است کلیه این عوامل در قیمت این ورق تأثیرگذار هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *