تولید ورق‌های سیاه

ورق‌های تولیدی که از طریق روش نورد سرد، ورق روغنی گفته می‌شود و به ورق‌هایی که از طریق فرایند نورد گرم انجام می‌شود ورق سیاه نامیده می‌شود که یکی از پرکاربردی‌ترین نوع ورق‌ها در صنعت آهن و فولاد است.
در ادامه‌ی این گفتار قصد داریم شما را با بهترین کارخانه‌های تولید ورق‌های سیاه در جهان آشنا کنیم.

نورد گرم از مقاومت و دوام بالاتری نسبت به ورق نورد سرد یا همان ورق روغنی با رنگ پذیری بهتری دارد. ورق سیاه که همان نورد گرم است مخالف با روش نورد سرد از درصد ضخامت پایین‌تری برخوردار است که انواع مختلفی دارد اعم از خودروسازی، کشتی سازی، تانکر سازی، کشتی سازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید ورق‌های گالوانیزه سیاه

کارخانه‌های مهمی‌ که به تولید ورق‌های گالوانیزه سیاه می‌پردازند عبارتند از:

  1. کارخانه فولاد اکسین اهواز
  2. کارخانه فولاد کاویان
  3. مجتمع فولاد گیلان
  4. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کلیه شرکت‌هایی که در صنعت آهن و فولاد و تولید انواع ورق‌های فولادی فعالیت می‌کنند وظیفه تولید داخل را بر عهده دارند، ورق سیاه که از کشورهای دیگر همچون کره، چین، روسیه و اوکراین به کشور ایران وارد می‌شود.

ورق گالوانیزه سیاه

1. کارخانه فولاد اکسین اهواز

از کارخانه‌هایی که به تولید ورق‌های گالوانیزه سیاه می‌پردازند، می‌توان به شرکت تولیدی فولاد اکسین اهواز اشاره کرد. این شرکت با هدف تولید انواع ورق‌های مختلف و مخازن ذخیره سازی محصولات نفتی می‌پردازد. این کارخانه فعالیت خود را از سال 1388 آغاز نموده است و توانسته است در طول سالیان به دستاوردهای جدید و بروز و همچنین تکنولوژی‌های نوینی دست پیدا کند. میزان  ظرفیت تولید این شرکت بالغ بر یک میلیون تن در سال است که به تولید ورق‌های گالوانیزه سیاه می‌پردازد، قیمت ورق این شرکت مناسب است و ورق‌های تولید شده از کیفیت منحصر به فرد و خوبی برخوردار هستند.

2. کارخانه فولاد کاویان

تولید ورق سیاه گالوانیزه یکی از صنایع مهم کشورمان محسوب می‌شود که به صورت خاص و ویژه در زمینه نورد فعالیت می‌کند که در سال 1354 بنا شد و در سال 1364 فعالیت خود را در سطح حرفه‌ای گسترش و توسعه داد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید نخستین کارخانه تولیدکننده ورق‌های فولادی سنگین در ایران همین کارخانه است.

3. مجتمع فولاد گیلان

یکی از اولین و بزرگ‌ترین کارخانه‌های نورد کشور که شروع فعالیت خود را از سال 1382 آغاز نمود. این کارخانه بیشتر در زمینه‌های ساختمان سازی، لوله سازی و خودروسازی فعالیت می‌کند.

4. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

از مهم‌ترین کارخانه‌هایی که تولیدکننده ورق‌های گالوانیزه سیاه هستند. این کارخانه از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های صنعتی کشور می‌باشند و در مدت یک سال توانسته است که نزدیک چهار میلیون تن از محصولات فولادی را تولید کند. شرکت فولاد مبارکه بیشتر در بخش فولاد سازی در کشور فعالیت می‌کند که در زمینه تولید ورق‌های گالوانیزه به ویژه از نوع روغنی سیاه می‌باشد. این شرکت در طول فعالیت‌هایی که در طول سال در این زمینه تولید می‌کند که هم می‌توان در سطح ملی و منطقه‌ای به دست آورد.

کاربردهای ورق‌های گالوانیزه سیاه

کاربردهای ورق‌های سیاه صنعتی

از کاربردهای ورق‌های سیاه صنعتی می‌توان به در صنایعی از قبیل خودروسازی، هواپیماسازی، کشتی سازی و تانکر سازی و غیره مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به مصارف بالایی که دارد، متقاضی برای خرید ورق گالوانیزه در بازار زیاد است.

کاربردهای ورق سیاه معمولی

ورق‌های سیاه معمولی که از استاندارد‌های لازم برخوردار است و در مصارفی مثل صنایع ساختمان سازی و سوله به کار می‌رود. برای تولید ورق‌های فولاد به روش نورد گرم، اسلب‌ها یا تختال را در کوره‌های پیش گرمکن تا به دمای مورد نیاز برای حرارت برسد. سپس در نورد اولیه لایه‌سازی شود و تا رسیدن به مرحله نورد نهایی از میزان ضخامت آن کمتر شود. ضخامت مناسب برای محصول نهایی که به نام ورق‌های سیاه می‌باشد. برای تولید ورق‌های فولاد به روش نورد گرم، تختال فولادی در دمای بالا ذوب می‌شود و سپس نورد کاری می‌گردد. به علت نورد شدن فولاد در دمای زیاد محصول نهایی که همان ورق‌های سیاه هستند به رنگ تیره و کدر تبدیل می‌شوند به نام این نوع ورق‌های به این دلیل نامگذاری شده است.

انواع ورق‌های سیاه

ورق‌های سیاه انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  1. ورق‌های سیاه ST37
  1. ورق سیاه ST52
  1. ورق سیاه A516

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

تولید ورق‌های گالوانیزه سیاه

1. ورق‌های سیاه ST37

ورق‌های سیاه که دارای مشخصات مرغوبیت با نشانه ST37 هستند از دسته از فولادهایی می‌باشند که می‌توان از آن برای صنایع ساختمان سازی استفاده نمود. این نوع از ورق‌ها به علت دارا بودن درصد کربن بسیار کم همچنین میزان مقاومت و استحکام آن‌ها بسیار بالا است در صنایع ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن به دلیل وجود کربن کم در آن ویژگی جوش پذیری در این نوع از ورق‌ها بسیار افزایش یافته است.
این نوع از ورق‌ها را بیشتر در صنایع فولادی از جمله نبشی، میلگرد، ناودانی، تیرآهن و انواع پروفیل استفاده می‌کنند.

2. ورق سیاه ST52

ورق‌های سیاه با استاندارد ST52 از دسته ورق‌های صنایع ساختمانی و صنعتی می‌باشد. ورق سیاه ST52 در بیشتر موارد صنایع صنعتی کاربرد دارد. از خصوصیات منحصر به فرد ورق‌های سیاه که از مقاومت بالایی در برابر خمش و پیچش با قابلیت انعطاف پذیری و وزن بالا است. این ویژگی‌ها به علت وجود عنصرهای سیلیسیم و منگنز در ساختار ورق سیاه ST52 ایجاد نموده است. این نوع از ورق‌های گالوانیزم سیاه با خاصیت جوش پذیری مناسبی برخورددار هستند و دارای قابلیت فرم دهی و ماشین کاری هستند.

بیشترین کاربرد ورق‌های سیاه ST52 که برای ساخت سازه‌های چهارپهلو و تسمه مورد استفاده قرار می‌گیرند با استفاده از ماشین آلات و تجهیزاتی اعم از جرثقیل، شاسی ماشین‌های سنگین و ریل، قطعات صنعتی می‌توان از موارد استفاده از آن می‌باشد. ورق‌های سیاه ST52 در کشورهای اروپایی و همچنین کارخانه‌های فولاد شرق آسیا در سایزهای بزرگ‌تر تولید می‌کنند.

3. ورق سیاه A516

وجود ورق‌های سیاه A516 که زیر مجموعه‌ی ورق‌های ساختمانی و صنعتی به حساب می‌آید از این نوع ورق‌ها برای مواردی از جمله صنایع مخزن سازی، صنایع نفت و گاز، دیگ بخار به کار می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *