مشخصات میلگرد آجدار

با توجه به این که نقش میلگرد در بتن برای تمامی افرادی که دستی در ساختمان سازی دارند به خوبی مشهود است و همین طور این که افراد مبتدی در این زمینه نیز آگاهی‌های لازم را در رابطه با این موضوع دارند اما باید گفت که نقشی که میلگرد برای بتن بازی می‌کند بستگی به خود میلگرد نیز خواهد داشت.
ساخت‌هایی که برای بتن به وجود می‌آید همواره به یک شکل بوده‌اند و ساخت جدیدی برای آن‌ها ایجاد نشده است. نقش میلگرد در بتن و برای ساختمان سازی بسیار پر رنگ است، بنابراین باید گفت که میلگرد با توجه به ساخت‌هایی که برای آن‌ها ایجاد شده است دارای شکل‌های متفاوتی به خود می‌باشند که با توجه به عملکردی که از آن‌ها انتظار می‌رود به صورت گوناگونی می‌باشند.

دسته بندی میلگرد

برای میلگرد دسته بندی‌های قابل قبولی وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره کرد. در این مورد باید گفت که میلگرد‌ها از نظر شکل ظاهری که برای آن‌ها وجود دارد دارای سه دسته هستند، انواع دسته‌بندی میلگرد عبارت است از:

  1. آجدار
  2. آجدار پیچیده
  3. کلاف

هر یک از این میلگرد‌ها می‌توانند کارکرد خود را داشته باشند و در مکان‌هایی که نیاز به آن‌ها بیشتر است از نوع متفاوت میلگرد بهره برده می‌شود. با این حال هر مدلی که برای میلگرد ایجاد می‌شود، می‌تواند مزیت‌ها و معایبی را در خود داشته باشد. در هر صورت هر ابزار و وسیله‌ای که تولید می‌شود در هنگام استفاده از آن معایبی که در خود دارد را نشان می‌دهد و همین طور مزیت‌ها را نیز شامل می‌شود

میلگرد آجدار

مشخصات میلگرد آجدار

یکی از انواع میلگرد‌ها از دسته آجدار آن هستند که در بیشتر موارد برای بتن ریزی از آن‌ها استفاده می‌شود. باید گفت که در بتن ریزی میزان خم شدن و شکستگی به شدت افزایش می‌یابد و این که باید به کمک میلگرد این مورد را از بین برد.
با این حال زمانی که از میلگرد‌هایی که دارای آج هستند استفاده می‌شود میزان مقاومتی که برای بتن مورد نیاز است به خوبی تامین می‌شود.

در رابطه با میلگرد آجدار باید گفت که ساختار این میلگرد با میلگرد صاف متفاوت خواهد بود. میلگرد آجدار دارای سطحی زبر می‌باشد و این که آج‌هایی را نیز در خود دارد.
این نوع از میلگرد مشکلاتی را که در میلگرد‌های صاف ایجاد شده بود را در خود ندارد و در زمانی که از آن برای قرار گیری در بتن استفاده می‌شود اتصالات خوبی بین میلگرد و بتن ایجاد می‌شود.
بنابراین در زمانی که از این میلگرد استفاده می‌شود میزان جدا شدن بتن از قسمت‌های متفاوت و میلگرد کمتر خواهد بود.
با این حال برای میلگرد‌هایی که به صورت آجدار تولید می‌شوند دسته بندی‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به این موضوع انواع مختلفی از آن‌ها تولید شده است که شامل:

  • میلگرد آجدار ترمومکانیکی
  • میلگرد آجدار مقاومت بالا

با این حال هر کدام از میلگرد آجداری که در بالا به آن اشاره شد نقش بهینه‌ای را در ساختار بتن اجرا می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که برای این نوع از میلگرد‌های آجدار باید بیان کرد میزان استقامت بالایی است که در ساخت آن‌ها به وجود آمده است در این رابطه باید گفت که دمای بالا منجر به این موضوع شده است.
حرارت یکی از گزینه‌هایی می‌باشد که برای انواع میلگرد‌ها می‌تواند گزینه خوبی باشد تا بتوان میزان مقاومت و استحکام آن‌ها را افزایش داد.
ویژگی‌هایی که برای میلگرد‌های آجدار ترمومکانیکی وجود دارد شامل:

  • میزان مقاومت بالا
  • انعطاف پذیری
  • میزان جوش پذیری بالا
  • خمش پذیری مناسب
  • برخورداری از استاندارد‌های بین المللی
  • مقاومت در برابر زنگ زدگی
  • مقاوم در برابر دما بالا و همین طور زلزله

با این حال میلگرد توانسته است نقش پررنگی از خود در صنعت ساخت و ساز به جای بگذارد به شکلی که قابلیت‌های دیگر و همین طور انعطاف پذیری بالا در تولید نوع‌های دیگری از خود داشته باشد که این مطلب یکی از خوشایند‌ترین نکات ممکن در رابطه با میلگرد می‌باشد.
بنابراین اگر تولید میلگرد اتفاق نیفتاده بود؛ باید شاهد حوادث ناگواری برای ساختمان‌هایی که ساخته می‌شدند می‌بود؛ زیرا میزان استحکام و مقاومتی که باید برای آن‌ها ایجاد می‌شد به خوبی ساماندهی نشده بود.
در هر صورت میلگرد امروزه یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌هایی از ساخت و ساز می‌باشد و قیمت آن بر روی قیمت ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذارد.

میلگرد

در رابطه با میلگرد‌هایی که به صورت ساده و یکدست تولید می‌شوند این نکته را باید در نظر داشت که برای آن‌ها ویژگی‌های خاصی وجود دارد.
بنابراین این نوع از میلگرد در صنعت ساخت و ساز کاربرد‌های خاص به خود را دارد.
یکی از عملکرد‌های مناسبی که برای میلگرد از این نوع ایجاد شده است در رابطه با درز‌هایی است که برای خیابان‌ها و فرودگاه‌ها ایجاد می‌شود. این درز انقباض از میزان ترک خوردگی و جمع شدگی می‌باشد که برای بتن ایجاد می‌شود. بنابراین میلگرد به راحتی می‌تواند میزان ترک خوردگی و همین طور جمع شدگی را که در بتن ایجاد شده است را از بین ببرد.
میلگرد‌هایی که دارای ساختار صاف و یکدستی هستند به ندرت نیز مشکلاتی را برای قسمت‌های دیگر به وجود می‌آورند. در این زمینه باید گفت که میلگرد‌های صاف به راحتی قابل به خم شدن هستند بنابراین میزان انعطاف بالایی برای آن‌ها ایجاد شده است. میلگرد‌های صاف و یکدست را می‌توان به شکل مطلوبی نیز برش داد. با این حال خاص بودن میلگرد و میزان انعطافی که برای آن ایجاد شده است خود گزینه مناسبی می‌باشد که می‌‌توان از این میلگرد بهره‌مند شد.

یکی از نکاتی که در رابطه با میلگرد صاف وجود دارد بهره بردن از آن در سازه‌هایی می‌باشد که میزان سنگینی در آن کمتر باشد. به عبارتی برای سازه‌ها و ساختمان‌هایی که میزان فشار و همین طور سنگینی کار دو برابر است بهره بردن از این میلگرد‌ها نمی‌تواند کمکی به بتن موجود در آن داشته باشد.
بنابراین اگر میزان فشار بالا باشد امکان دارد که میلگرد از بتن جدا شو دو مشکلات زیادی را به وجود آورد.
بنابراین میزان اتصالی که بین بتن و میلگرد صاف باید وجود داشته باشد در حدی نمی‌باشد که بتواند استقامت بالایی را برای فشار‌های وارد آمده بر ساختمان را داشته باشد مخصوصا فشار‌هایی که بیش از اندازه می‌باشند. بنابراین برای سازه‌های سبک‌تر بهره‌مندی از میلگرد صاف گزینه بسیار خوبی می‌باشند که می‌توان از آن استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *