تاریخچه میلگرد

برای این که بتوان یک ساختمان را ایجاد کرد ابتدا باید از ابزار و تجهیزاتی که برای این کار وجود دارد نیز بهره‌مند شد. در این رابطه ابزار‌های زیادی وجود دارند که از فلزات ساخته شده‌اند و در دسته بندی آن‌ها قرار داده می‌شوند.
یکی از مطالبی که باعث شده است از فلزات برای ساختمان سازی استفاده کرد؛ به علت استحکام و مقاومت بالایی بوده است که در آن مشاهده می‌شود.
با این حال یک بنای ساختمانی باید دارای مقاومت بالایی باشد و این که از خود استحکام بیشتری را نشان دهد.
بنابراین بنایی که استحکامی را که باید برای خود داشته باشد از زیربنا دریافت نکرده باشد نمی‌تواند مقاومت خود را در طی سال‌هایی که از عمر آن می‌گذرد به اثبات برساند و امکان بروز مشکلات زیادی برای ساختمان‌هایی به این شکل به وجود می‌آید. در هر صورت برای ایجاد یک بنای مستحکم و مقاوم از میلگرد نیز استفاده می‌شود. نقش میلگرد در طول عمر ساختمان‌ بسیار زیاد است.
میلگرد نام آشنایی در فلزاتی است که برای ساختمان به کار برده می‌شود و یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار‌هایی می‌باشد که باید برای ساختمان سازی و اسکلت اولیه‌ای که برای آن طراحی می‌شود به صورت کاربری استفاده شود.
پیدایش و ظهور انواع میلگرد در صنایع تحول عظیمی را به وجود آورد. با این حال ساختاری که برای میلگرد ایجاد شده است یک ساختار طویل است که برش‌هایی بر روی بدنه آن ایجاد شده است که نشان دهنده کاربرد‌های این برش‌ها بر روی میلگرد می‌باشد.

میلگرد

نکاتی در رابطه با میلگرد

البته که برای هر وسیله‌ای مشخصاتی وجود دارد که این ویژگی‌ها برای میلگرد نیز صدق می‌کند. بنابراین میلگرد ساخت مستحکمی دارد که جنس مورد نظر به کار برده شده برای آن فولاد می‌باشد.
فولاد یکی از مقاوم‌ترین فلز‌هایی می‌باشد که می‌توان در ساختمان سازی مفید باشد و از آن استفاده‌های زیادی نیز در ساخت برخی از ابزار و لوازم‌ها نیز می‌شود. یکی از نکاتی که برای میلگرد وجود دارد سطح آن است که این میلگرد‌ها دارای سطح برشی به خود می‌باشند که به این واسطه می‌توانند در هنگام قرار گیری بین بتن‌ها پیوند بهتری را بین آن‌ها ایجاد کنند.
بنابراین میزان لغزشی که امکان دارد بین بتن صورت بگیرد به شدت کم می‌شود و به تقویت آن نیز کمک خواهد کرد. قیمت میلگرد بر روی سایر مصالح ساختمانی همچون قیمت ورق گالوانیزه و یا قیمت ورق سیاه تاثیر می‌گذارد.

رایج‌ترین نوع میلگرد

برای این که بتوان از میلگرد به درستی استفاده کرد باید ابتدا نوع‌های متفاوتی که برای آن وجود دارد را ارزیابی کرد. برای میلگرد ساخت دیگری نیز وجود دارد که با توجه به جنس آن متغیر خواهد بود در این زمینه باید گفت که جنس میلگرد به صورت فولادی کربنی و یا ضد زنگ و کامپوزیتی می‌باشد.
این سه دسته از میلگرد‌ها می‌توانند دسته بندی خوبی باشند برای افرادی که می‌خواهند از آن‌ها در بنا‌های خود از آن بهره‌مند شوند.
بنابراین با توجه به میزان استحکام و مقاومتی که برای میلگرد‌ها وجود دارد باید این نکته را نیز یادآور شد که از آن‌ها می‌توان در قسمت‌های طراحی شده زیر زمین نیز استفاده کرد.
بنابراین جنس‌هایی که برای میلگرد ایجاد شده است علاوه بر این که درصد زنگ زدگی که برای آن‌ها وجود دارد به شدت کمتر است بلکه در قرار دادن آن‌ها در میزان زیادی از آب شور نیز می‌توانند استحکام و مقاومت بالایی از خود داشته باشند.
با توجه به این موضوع باید گفت که میلگرد یکی از بهترین و موثر‌ترین ابزار‌هایی است که برای ایجاد بنا می‌توان از آن بهره‌مند شد و این بنا سازی اصولا به صورتی خواهد بود که بتوان از آن نیاز‌های اولیه را به راحتی از آن به دست آورد. البته برخی از میلگرد‌هایی که برای ساختمان سازی از آن‌ها استفاده می‌شود نسبت به طراحی‌های ساده آن‌ها گران‌تر می‌باشند و هزینه بیشتری برای استفاده و بهره‌مندی از آن‌ها وجود دارد.
بنابراین برای این که بتوان از میلگرد مناسب و استاندارد بهره‌مند شد ابتدا باید هزینه‌ای که برای آن‌ها ایجاد شده است را مشخص کرد و بعد از این که هزینه معلوم شد طبق بودجه‌ای که قرار است خرید صورت بگیرد اقدام به انجام این کار کرد.

میلگرد

با توجه به هزینه‌هایی که امروزه برای بیشتر افراد به وجود آمده است این مطلب اهمیت دارد که بتوان از ابزار‌هایی استفاده کرد که مقاوم باشند و کیفیت بالایی از خود داشته باشند؛ تا این که از مواد بی کیفیت و ارزان استفاده کرد و دوباره هزینه‌های زیادی را برای به دست آوردن آن‌ها ایجاد کرد.
با توجه به این موضوع برای میلگرد‌ها نیز چنین اتفاقی به وجود آمده است و به خاطر این که فولاد جنس اولیه‌ای که برای میلگرد وجود دارد به شدت گران شده است باید این مطلب را در نظر داشت که فروش آن هم هزینه‌های بیشتری را در بر می‌گیرد.
با این حال بدون میلگرد نمی‌توان هیچ ساختمانی را بنا کرد و یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزایی می‌باشد که در ساختمان باید از آن‌ها استفاده کرد.

میلگرد از چه زمانی به وجود آمد؟

میلگرد در اصل میل‌هایی بوده‌اند که به صورت تقویت شده در آمده‌اند و به آن‌ها در اصل میله‌های تقویت شده گفته می‌شده است. با این حال تاریخچه میلگرد به قرن پانزدهم میلادی بر می‌گردد که از آن در کشور روسیه استفاده شد.
باید گفت که اولین کشوری که توانست از میلگرد استفاده کند و آن را نیز تولید نماید کشور روسیه بود که این قابلیت را از خود نشان داد.
بنابراین اولین استفاده‌ای که از میلگرد در کشور روسیه به عمل آمد برای ساخت برج کج نویانسک بود.
بنابراین میلگرد‌هایی که برای این کار استفاده شده بودند بسیار مقاوم و مستحکم بودند و در اصل بهره‌مندی از آن‌ها به این خاطر بود که بتوان برای هر بنایی از آن‌ها استفاده کرد.
بنابراین به صورت آزمایشی در برج کج روسیه از آن استفاده شد و امتحان خود را نیز به شکل قابل قبولی پس داد و از آن پس بود که کشور‌های دیگر جهان نیز با توجه به قابلیت‌هایی که برای میلگرد وجود داشت و این که توانسته بود خود را به خوبی نشان دهد از این فلز مهم استفاده کردند تا بتوانند آن را به به خوبی مورد استفاده و بهره برداری قرار دهند.
با این حال میلگرد سال‌های زیادی از از بدو تولید خود گذرانده است و باید گفت که روز به روز نیز به صورت هدفمندانه‌تری از آن استفاده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *