انواع میلگردهای سنجاقی

انواع میلگردهای سنجاقی به منظور افزایش مقاومت سازه کاربرد دارند. انواع میلگردهای سنجاقی یکی از پرکاربردی‌ترین مصالح در این صنعت هستند که در گروه آرماتورهای عرضی قرار دارند همچنین این نوع میلگرد تحت عناوین دیگری مانند سنجاقی، سنجاقکی، قالب دوخت یا دوخت ستون معروف است. قیمت ملیگرد سنجاقی قیمت سایر محصولات فولادی همچون قیمت ورق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

امروزه میلگرد سنجاقی در سازه‌های بتنی بسیار پرکاربرد هستند به این دلیل که تأثیرات فراوانی در تغییر فرم دادن ستون‌ها به منظور بارهای کناری دارد. میلگرد سنجاقی مقاومت و پایداری زیادی در برابر نیروهای برشی دارد. شکل ظاهری این نوع میلگرد مشابه میلگرد طولی با دو انتهای خم با زوایای مختلف می‌باشد. در واقع این خم پایانی کاملا متفاوت اجرا می‌شود. مناسب‌ترین نوع میلگرد برای ساخت میلگرد سنجاقی، میلگرد نوع A2 در سایزبندی‌های 8 و 10 مناسب‌ترین نوع میلگرد برای ساخت میلگرد سنجاقی محسوب می‌شوند.

انواع میلگردهای سنجاقی

انواع دسته‌بندی میلگرد سنجاقی عبارت است از:

  1. میلگرد با خم استاندارد یا خم دو طرف 90 درجه
  2. میلگرد با خم نیمه استاندارد یا خم یک طرف 90 درجه و یک طرف 135
  3. میلگرد سنجاقی با خم دو طرف 135 درجه

در ادامه هر یک از مواد فوق را توضیح خواهیم داد.

انواع میلگردهای سنجاقی

1. میلگرد با خم استاندارد یا خم دو طرف 90 درجه

در دو خم استاندارد 90 درجه که در دو سر میلگرد تشکیل می‌شود به این شکل است که تا میزان 12 برابر قطر میلگرد اجرا می‌شود.

2. میلگرد با خم نیمه استاندارد یا خم یک طرف 90 درجه و یک طرف 135

این نوع خم استاندارد 90 درجه در یک سو و یک خم استاندارد 135 درجه به شکل چنگک در سوی دیگر است. به صورت معمولی از آرماتوربندی‌هایی با ابعاد 8 و 10 از نوع AII برای تولید این نوع میلگردها استفاده می‌شود. در ضمن تعداد و فاصله هرکدام از میلگردها باید بر اساس نقشه‌های محاسباتی سازه اندازه‌گیری شوند.

3. میلگرد سنجاقی با خم دو طرف 135 درجه

میلگرد سنجاقی با خم دو طرف 135 درجه که مشابه با زاویه‌های دیگر در خلاف جهت شکل داده که یک طرف انتهای آن به سمت بالا و یک طرف انتهای آن به سمت پایین است. البته یک نوع دیگری میلگرد سنجاقی هست که به درخواست مهندس طراح اجرا می‌شود که این نوع میلگرد دارای خم 135 درجه در هر دو انتها به یک سمت است.

کاربرد آرماتور سنجاقی در صنعت ساختمان‌سازی

محدودیتی که در سایز و اندازه میلگرد سنجاقی وجود دارد بسیار حائز اهمیت است ویژگی میلگرد سنجاقی منحصر به فرد است و کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان‌سازی دارد. برای ساخت ستون بتنی نخست باید ستون را با میلگرد آرماتوربندی اجرا و بعد از آن بر روی آرماتور بتن‌ریزی نمود. ستون‌های بتنی در این شیوه بسیار پایدار و مستحکم هستند. در این نوع ستون‌ها میلگردها سنجاقی به منظور محکم نگه‌داشتن میلگردهای طولی است که ستون در اثر فشارهای لرزه‌ای از یکدیگر جدا نشوند و از هم گسیخته نشوند. در واقع قلاب دوخت در دیوارهای برشی بسیار پرکاربرد است به این خاطر که تحت تأثیر فشار برشی سازه قرار می‌گیرند. میلگردهای طولی باید استحکام لازم و کافی را داشته باشند.

از قلاب سنجاقی برای ثابت نگه‌داشتن میلگرد استفاده می‌شود. این نوع قلاب‌ها در اسکلت‌های فلزی و فونداسیون سازه‌ها آرماتور سنجاقی استفاده می‌شوند و قلاب دوخت برای ساخت هر سازه‌ای به کار می‌رود.

میلگرد سنجاقی

مهم‌ترین نکات درباره میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی مزیت‌های فراوانی دارد یکی از مهم‌ترین سازه‌های فناوری، سازه‌های بتنی می‌باشند که با توجه به توسعه و افزایش یافتن نیاز بشر به ساخت‌وساز مجتمع‌های مسکونی و برج‌های آسمان‌خراش با مقاومت و دوام بالا نیاز به ابزارهای پیچیده‌تر و مقاطع فولادی است. در حقیقت میلگرد یکی از مقاطع فولادی بسیار مهم و ضروری است که بیشترین کاربرد را در سازه‌های بتنی دارد.

چنانچه که تمامی اصول و قوانین استاندارد میلگرد سنجاقی رعایت شود مسلماً نتیجه‌ای که حاصل خواهد شد مطلوب است. با رعایت این نکات میلگرد سنجاقی در داخل ستون‌ها و دیوارها باعث بالا رفتن مقاومت خمشی خواهد شد. با استفاده از خاموت لوزی شکل که یکی از اصول و قوانینی است که از شرایط خاصی باید پیروی کند. به همین علت در حین استفاده از این نوع میلگرد طولی و سنجاقی باید یکی در میان استفاده شود که باعث لرزش در زمان بتن‌ریزی شود؛ به همین علت رعایت قوانینی که بیان شد مسلماً بسیار مؤثر خواهد بود.

البته باید یادآور شد که استفاده نمودن از میلگرد سنجاقی بایستی زیر نظر مهندسین پروژه‌های ساختمانی اجرا شود. در فرایند اجرای کار افرادی که از قوانین پیروی می‌کنند سازه‌های مقاوم‌تر و مستحکم‌تری می‌سازنند. با رعایت کردن اصول و قوانین ایمنی می‌توانید مقاومت سازه‌های خود را در مقابل فشارهای بیرونی افزایش دهید؛ البته در صورت بی‌توجهی به نکات و قوانین ایمنی باعث خواهد شد که متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیری شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *