کاربرد میلگرد رامکا

در این گفتار قصد داریم تا شما را با چگونگی کاربرد میلگرد رامکا در ساختمان سازی آشنا کنیم.
فاصله بین قالب و ستون با کمک میلگرد رامکا مشخص می‌شود. میلگرد رامکا یا همان پاشنه بتن قسمتی از یک میلگرد فولادی است که طول آن برابر با طول ستون است.

از قابلیت‌های این نوع میلگرد آسان‌تر شدن قالب‌بندی ستون در فاصله بین میلگردهای ستون است که موجب خواهد شد تا ستون‌ها در یک خط صاف قرار بگیرند. در واقع این دست از میلگردها به دو شکل میلگرد فولادی و بتنی هستند که کاربردهای بسیاری زیادی در ساختمان‌سازی دارند. هدف اصلی کاربرد میلگرد رامکا برای ساخت و ساز استفاده صحیح و دقیق ستون‌ها در یک راستا به صورت کاملا مشخص است.

هنگام استفاده از میلگرد رامکا تنها کافی است که شما اندازه و سایز مشخصی را تهیه کنید. سپس با استفاده از سیم‌های آرماتوربندی آماده قرارگیری بر روی ستون‌ها قرار می‌گیرند تا به خوبی عملیات نصب انجام شود. در موقعیت‌هایی که امکان خوردگی وجود دارد از قرار گرفتن آن‌ها باید اجتناب نمود.
مهم‌ترین بخشی که در میلگردهای رامکا وجود دارد این است که سایز و ابعاد آن به خوبی مشخص نمی‌شود تا هنگام قرار گرفتن بر روی ستون مشکلی ایجاد نشود در ضمن نیز پیش از نصب میلگرد رامکا بر روی ستون باید بتن در زیر آن به سرعت ریخته شود سپس اقدام به نصب این میلگرد نمایید.

در واقع نصب و استفاده از میلگرد رامکا در منطقه‌های زلزله‌خیز باید به دقت و توجه بیشتری انجام شود تا آسیب و صدمات جدی به ساختمان وارد نشود. در ضمن باید تمامی قوانین و دستورالعمل‌های استاندارد به صورت بهینه و درست انجام شود.

نقش میلگرد در بتن و برای ساختمان سازی فوق‌العاده است، گزینه‌ها و موارد بسیاری برای استفاده از میلگرد رامکا فولادی به منظور تقویت‌کننده بتن در دسترس است. با توجه به اینکه برخی از خواص فولاد با بتن سازگار و مطلوب است این عامل سبب شده است تا انتخاب این میلگرد فولادی در مقایسه با سایر میلگردهای دیگر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

میزان حرارت فولاد و بتن شبیه یکدیگر است. هنگام نصب بتن نیازی به گره زدن خاصی نیست؛ به این دلیل که روی بتن شناور نیست. ساخت این بتن بسیار راحت و قابل بازیافت است. همچنین خمش مطلوبی در محل بدون اینکه تاثرات مخربی داشته باشد آن را به عنوان یک گزینه مؤثر و مناسب در مقایسه با دیگر موارد تبدیل کرده است. از سوی دیگر وجود خاصیت خوردگی و هزینه بالای فولاد از دیگر معایب فولاد است. تغییر فرم سطح فولاد موجب شده است تا سطح اتصال مناسب‌تری با بتن داشته باشد.

نحوه استفاده از میلگرد رامکا در ساختمان‌سازی

فرایند استفاده از میلگرد رامکا فولاد در بتن مسلح

فرایند استفاده از میلگرد رامکا فولاد در بتن مسلح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تقویت اولیه
  • تقویت ثانویه
  • پیوندها و رکوردها

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

تقویت اولیه

همانطور که کاملا واضح است تقویت‌کننده اولیه، تقویت‌کننده اصلی است که به منظور مقاومت در برابر تنش‌های کششی در اثر بارها در عنصر سازه ارائه می‌شود. در برخی از موارد از آن به منظور تقویت‌کننده فشاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین منظور می‌توان گفت که حجم بتن در سازه‌های ساختمانی به منظور اهداف معماری به کار می‌رود.

تقویت ثانویه

با توجه به آرماتور اولیه، آرماتور ثانویه زمانی که انبساط‌های حرارتی مقاوم‌تر و مستحکم‌تر باشد موجب خواهد شد که ترک‌های محدود بیشتر شوند این عامل زیبایی عناصر را حفظ خواهد کرد.

پیوندها و رکوردها

با استفاده از میلگرد رامکای فولادی که برای کنترل نیروهای برشی در اثر بارهای خارجی در سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور استفاده از تیرها برای پیوندهای 6، 8، 10و 12 میلی‌متری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به ایجاد تیرهای عمیق و وجود تأثیرات مؤثر از پیوندهای 16 میلی‌متری استفاده می‌کنند.

ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید چه تفاوت‌هایی بین میلگرد رامکا بتنی و فولادی وجود دارد. در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

میلگرد رامکا

تفاوت‌های بین میلگرد رامکای بتنی و فولادی

انتخاب میلگرد رامکا به جنس و نوع آن همچنین شرایط جوی و مکانی که برای اجرای سازه در نظر گرفته‌اید بستگی دارد. با توجه به اینکه در مکان‌هایی که رطوبت زیاد است بهتر است از میلگردهای رامکا بتنی استفاده شود، زیرا مقاومت این نوع میلگردها در برابر رطوبت بسیار بالا است. البته مشکلات و نواقصی هم دارد از جمله اینکه میلگرد رامکا باعث دو تکه شدن بتن در پایه ستون می‌شود.

با توجه به اینکه در بیشتر موارد در اجرای رامکای بتنی، عملیات بتن‌ریزی به خوبی انجام نمی‌گیرد. به این معنا که بدون توجه اختلاط و دانه‌بندی بتن می‌ریزند، بسیاری از متخصصان و مهندسین تمایلی ندارند که ریسک آن را بپذیرند به همین علت ترجیح می‌دهند از میلگرد رامکا فولادی استفاده کنند. با توجه به اینکه اجرای صحیح رامکای بتنی از رامکای فولادی بسیار بهتر و مطلوب‌تر است.

رامکای فولادی از طریق میلگرد یا ورق‌های فولادی آجدار و گالوانیزه اجرا خواهد شد که بیشتر از میلگردها استفاده می‌شود؛ زیرا قیمت ورق آلات فولادی بسیار بالا هستند، به همین دلیل برای سازه‌ها مقرون‌به‌صرفه نخواهند بود.

عملیات استفاده از میلگرد رامکا در ستون

یکی از قسمت‌های میلگرد فولادی، رامکا یا پاشنه بتن است که طول آن با طول ستون برابری می‌کند. با استفاده نمودن از میلگرد رامکا شما می‌توانید آسان‌تر و با دقت و توجه بیشتری ستون‌بندی را انجام دهید. لذا نکته بسیار مهمی که در فرایند انجام رامکا وجود دارد دقیق بودن آن است تا کمترین ضریب خطا در روند کار ایجاد شود این امر باعث ایجاد اختلال جدی و مؤثر در ستون‌بندی سازه از لحاظ همتراز بودن دچار مشکل خواهد شد که با اصلاح نمودن آن‌ها در فرایندهای بعدی، کار بسیار سخت و دشوارتر است و می‌توان گفت تقریباً غیرممکن است.

هنگام نصب میلگرد رامکا باید توجه داشته باشید که باید فاصله 10 سانتی‌متری از پایین ستون میلگرد رامکا به اندازه طول خود ستون نصب کنید. در فرایند بعدی باید چهار میلگرد را به صورت عمودی در پایه همین مکانی که با میلگرد به وجود آوردید قرار بدهید. به منظور محکم کردن این چهار میلگرد عمودی به پایه‌ای که مشخص کرده‌اید می‌توانید از جوش دادن یا سیم‌های مخصوص آرماتوربندی استفاده کنید؛ اما بایستی در نظر داشته باشید که جوش دادن میلگردها به همدیگر باعث ایجاد مشکلاتی خواهد کرد و آن به وجود آمدن محدودیت‌هایی است که هنگام جوش دادن میلگردها ایجاد می‌شود. توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد برای محکم کردن میلگردهای عمودی از روش جوشکاری استفاده نکنید در ازای آن می‌توانید از سیم‌های آرماتوربندی استفاده کنید.

هنگام استفاده از میلگرد رامکا می‌توانید از ستون اول تا آخر را ریسمان کشی کنید این کار را در یک خط انجام دهید همچنین فاصله دقیق رامکاها را محاسبه کنید. هنگام بسته شدن رامکا و چسباندن قالب به آن بهتر است این کار را با بتن‌ریزی انجام دهید در صورتی که فرایند اجرا به خوبی انجام نشود شاهد خواهید بود که همه ستون‌ها در یک راستا قرارگرفته‌اند.

بعد از اتمام فرایند نصب میلگرد رامکا باید آن را از قالب جدا کنید. در صورتی که بعد از جدا نمودن قالب مشاهده کردید که قسمت پایانی مقطع فولادی مشخص است باید مراقب باشید؛ زیرا هنگام بروز این اتفاق احتمال پوسیدگی و خوردگی در این قسمت را افزایش خواهد داد. پوسیدگی در این بخش می‌تواند بر روی آرماتوربندی رامکا و ستون‌بندی کلی تأثیر بگذارد برای اینکه مانع از بروز چنین اتفاقاتی شد بهتر است از وسیله‌ای تحت عنوان اسپیسر رامکا استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *