تولید پروفیل‌های فولادی

امروزه تولید پروفیل‌های فولادی از نورد سرد دارای اشکال خاصی هستند که کاربردهای مختلفی دارند و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این محصولات شامل مهندسی مکانیک ساخت و ساز و کاربردهای زیبایی شناسی است.

معمولاً از فولاد برای ساخت انواع پروفیل ضد زنگ استفاده می‌شود، زیرا این مواد برای افزایش استحکام و تحمل وزن در تمام سطح یک گزینه ایده آل محسوب می‌شوند. نورد سرد یک روش مناسب برای ساخت پروفیل‌های فولادی خواهد بود.

دلیل استفاده از نورد سرد برای تولید پروفیل‌های فولادی این است که ضخامت فولاد در حین تولید کاهش یافته و به شکل یکنواخت در فرایند قرار می‌گیرد.
زمانی که ورق‌های فلزی به اندازه کافی نازک و در عین حال سنگین باشند می‌توان از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد.

تولید پروفیل‌های ضد زنگ در نورد سرد

برای تولید پروفیل‌های فولادی به جای گرم کردن ورق‌های فولادی تا دماهای بسیار زیاد برای اینکه آن‌ها منعطف شوند، ورق‌های فولادی تحت دمای اتاق قرار می‌گیرند.  فناوری تولید پروفیل‌های فولادی در نورد سرد باعث می‌شود ورق‌های تخت و نازکی از فولاد ضد زنگ تولید شود که همه از ضخامت یکنواختی برخوردار هستند.

فناوری نورد سرد امکان تولید پروفیل‌های ضد زنگ را با مقاطع خاص و تحمل‌های بسیار بالا فراهم می‌کند.
در این فرایند با استفاده از غلطک‌هایی که باعث متراکم شدن می‌شود، ساختار فلز تغییر شکل می‌دهد. به همین دلیل محصول مورد نظر قوی‌تر شده و سطح آن یک دست می‌شود.
این فناوری باعث توسعه پروفیل‌های نما در سال‌های اخیر شده است.

پروفیل فولادی نورد سرد

ورق‌های نازک ساخته شده از فولاد

نورد سرد این اجازه را به ورق‌های فولادی می‌دهد که ضخامت آن‌ها به کمتر از 0.5 میلی متر برسد.
پس از آن می‌توانید از این ورقه‌های سرد در صنایع مختلف استفاده کنید. برای دستیابی به ورقه‌های بسیار نازک از فولاد، لازم است که غلتک‌ها چندین بار از روی آن‌ها عبور کنند.
آن‌ها می‌توانند ضخامت ورق‌ها را تا جایی که لازم است کاهش دهند. در این حالت ورقه‌های مورد نیاز برای تولید پروفیل‌های فولادی به سادگی تغییر شکل می‌دهند و به همین دلیل ساخت شکل‌های متنوع که نیاز به دقت بالایی دارند با استفاده از نورد سرد امکان پذیر خواهد بود.

پردازش فولاد ضد زنگ در نورد سرد

طیف گسترده‌ای از فرایندهای نورد سرد وجود دارد که ضخامت ورقه‌ها و یا میلگردها را متناسب با آنچه نیاز دارید، فراهم می‌کند. کشیده شدن فولاد ضد زنگ از طرف غلتک‌های سرد ایجاد اشکال پیچیده و تحمل بالای آن‌ها را امکان پذیر می‌سازد. ممکن است در طی فرایند عبور غلتک‌ها از روی ورقه‌ها نیاز باشد تا شکل و دقت مورد نظر مصرف کننده فراهم شود.

برای هر بار عبور غلطک‌ها میله‌ها به کوره‌های داغ باز می‌گردند و چندین ساعت قبل از آن که در روند نورد سرد بعدی تحت فرایند قرار گیرند، در این شرایط باقی می‌مانند. گرمایش و سپس فرایند خنک کردن آهسته باعث می‌شود تنش‌های داخلی در پروفیل فولادی ضد زنگ آزاد شود.

علاوه بر این باعث می‌شود تا ساختار مولکولی فولادی پالایش شود. این اتفاقات به منظور حذف سختی‌ها و تنش‌ها در نورد سرد انجام می‌شود. پس از آن ورقه‌های اولیه مجددا تحت شرایط انعطاف پذیری قرار می‌گیرند.

تفاوت بین فولاد ضد زنگ در نورد گرم و سرد

معمولا فولاد ضد زنگ در نورد گرم به میزان ۱.۰۵ درجه سانتی گراد گرم می‌شود تا باز پخت آن و تراز کردن مولکول‌ها در ساختار مولکولی تغییر کنند.
در این فرایند هدف منعطف کردن و نرم شدن ورق‌های فولادی است. پس از آن سرد شدن به آرامی انجام می‌شود تا مولکول‌ها هم تراز شوند. هرچه مرحله آهسته‌تر طی شود، فرایند آنیل به راحتی انجام می‌گیرد.

فولاد ضد زنگ در شرایط آنیل احتمال شکستگی کمتری دارد و از استحکام بیشتری برخوردار است. روند فشار روی مواد کمتر است اما لازم است آزمایشات در مورد میزان مقاومت و تحمل آن در نظر گرفته شود.

پروفیل فولادی نورد سرد

از طرفی در نورد سرد ورق‌ها فولادی در دمای اتاق و با استفاده از غلطک‌های سنگین یا پرس برای تغییر ساختار مولکولی تحت فشار قرار می‌گیرند.
طبیعی است که روش تولید نورد سرد آهسته‌تر است.
علاوه بر آن مزیتی که در نورد سرد ایجاد می‌شود این است که استحکام بیشتر به همراه یکنواختی و کیفیت بالاتر در پروفیل‌های فولادی ایجاد می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌ها در این دو فرایند مربوط به هزینه‌هاست. بهتر است توجه داشته باشید که نورد سرد بسیار گران‌تر است و فرایند آن مدت زمان بیشتری نیاز دارد.
این عوامل بر روی قیمت ورق و سایر محصولات این حوزه تاثیر می‌‌گذارد.

کاربرد پروفیل‌های فولادی در صنعت

به لطف دقت و همچنین خواص مکانیکی بالا در نورد سرد، پروفیل‌های فولادی ساخته شده در این روش بسیار مطلوب هستند.
همواره سطح پروفیل‌های ساخته شده از طریق این شیوه، صاف، یکدست و براق است.
به همین دلیل است که از این محصولات برای کاربردهای زیبایی استفاده می‌شود. صنایع غذایی، آشامیدنی و کاربردهای دارویی و پزشکی از جمله صنایعی هستند که از پروفیل‌های فولادی ساخته شده در نورد سرد استفاده می‌کنند.
مثلا از ساخت پروفیل‌های فولادی کربن برای کاربردهای معماری استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از پروفیل‌های نورد سرد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تولید پروفیل‌های فولادی در نورد سرد این است که در دمای اتاق هیچ‌گونه انقباض و یا خراشی در آن‌ها وجود ندارد.
انواع آن‌ها غیر قابل احتراق بوده و از کیفیت یکنواخت و مناسبی برخوردار هستند.

علاوه بر این پروفیل فولادی تولید شده در نورد سرد بسیار سبک است و به همین دلیل برای موارد پیش ساخته یک گزینه مناسب به شمار می‌آید.

همانطور که به آن اشاره کردیم نورد سرد یک فناوری ایده آل برای تولید انواع محصولات ساخته شده از فولاد ضد زنگ هستند، زیرا به کمک آن می‌توان اشکال پیچیده با مشخصات سفارشی را ایجاد کرد. مواد فولادی و آلیاژهای مربوط به آن در این روش عملکرد فوق العاده‌ای را از خود در تحمل بارهای سنگین نشان می‌دهند.

این فرایند پیشرفته انواع مختلفی از اشکال پیچیده را با توجه به نیاز مشتری ایجاد می‌کند.
به همین دلیل است که امروزه یکی از روش‌های پرکاربرد در تولید پروفیل‌های فولادی به شمار می‌آید و بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند تا از با توجه به تقاضای این ماده برای تولید آن تلاش کنند، به نحوی که میزان تولیدات پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *