صنعت فولاد

در طی ۵۰ سال گذشته فناوری نقش عمده‌ای در صنعت فولاد و تولید ورق‌های گالوانیزه داشته است، چرا که از این ماده و محصولاتی که به واسطه آن تولید شده است، در صنایع مختلفی استفاده کرده‌اند. صنعت خودروسازی، ساختمان سازی، پزشکی، صنایع غذایی و لبنیات و صنایع دریایی از جمله متقاضیان اصلی خرید ورق هستند. این تولیدات یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنایع کشور آمریکا هستند که بیش از گذشته تحت تاثیر پیشرفت‌های فناوری قرار گرفته‌اند. تولید محصولات فولادی مانند تیرآهن و ورق‌های گالوانیزه از جمله مهم‌ترین تولیدات کشورهای پیشرفته مانند آمریکا می‌باشد که به خوبی از مزایای آن بهره مند می‌شوند.
پس از ایجاد موج جهانی در دهه ۱۹۸۰ در تولیدات فولادی، ایجاد یک بازار بین المللی فولاد باعث شد که کارخانه‌های تولیدی با سود کمتر، متوقف شوند. این در حالی بود که موفقیت از آن تولیدکنندگانی شد که از روش‌های پیشرفته و فناوری‌های روز دنیا برای ساخت تولیدات خود بهره مند شدند. یکی از این فناوری‌ها، ربات‌ها بودند.

رشد و توسعه صنعت فولاد مربوط به انقلاب صنعتی قرن نوزدهم است، چرا که این صنعت به فناوری‌های جدیدی احتیاج داشت. در این زمان تقاضا برای افزایش ایمنی در محل کار مورد توجه قرار گرفت.

ربات های صنعتی

هوش مصنوعی در صنعت فولاد

لازم است بدانید که در کشورهای پیشرفته جهان مانند آمریکا، صنعت فولاد و تولید محصولاتی مانند ورق‌های گالوانیزه در چند سال اخیر با فناوری‌های قابل توجهی روبرو بوده است. کاربرد و مزایای ورق‌های گالوانیزه در صنایع مختلف بسیار زیاد است، این فناوری‌ها در صنایعی مانند مراقبت‌های پزشکی، بانکی و مالی نیز وجود دارد. تکنولوژی نامبرده، به عنوان هوش مصنوعی شناخته شده است. هر چند آن‌ها به طور کامل این صنایع را در دست نگرفته‌اند با این حال توانستند تا میزان قابل توجهی در آن پیشرفت کنند.

ترس انسان از رشد فناوری

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های انسان در صنعت فولاد و تولید محصولاتی مانند آن، برای کاربران این است که ربات‌ها جایگزین انسان شده و شغل آن‌ها را در دست بگیرند. با این حال همواره صنعت فولاد متعهد به قوانین و شرایط استاندارد مربوط به ایمنی کارایی و کاهش هزینه‌ها در محل کار است. از آنجایی که این صنعت مایل به پیشرفت و استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز جهان دارد، بسیاری از تولیدکنندگان در کشورهای صنعتی ترجیح می‌دهند تا برای پیشی گرفتن از رقبای خود از بهترین فناوری‌ها استفاده کنند. بنابراین تعجبی وجود ندارد که تکنولوژی تاثیر خود را بر روی تولید محصولات فولادی از جمله ورق‌های گالوانیزه گذاشته باشد. در حال حاضر اکثر فرایندهای ساخت مربوط به کوره‌های انفجاری، دیگ‌های بخار و اجاق گازها متکی به ربات‌ها و هوش مصنوعی است، به این جهت که این ربات‌ها به یک روش ایمن در افزایش کارایی در محیط کار برای حفظ امنیت جان انسان‌ها تبدیل شده‌اند.

آیا ربات‌ها برای همیشه جایگزین انسان‌ها خواهند شد؟

در برخی از مشاغل فناوری جایگزین انسان‌ها شده است. با این حال نگرانی جدید امروز این است که آیا ظهور ربات‌ها و هوش مصنوعی در صنعت فولاد و تولید ورق‌های گالوانیزه باعث می‌شود که آن‌ها برای همیشه جایگزین انسان شوند؟
مسئله‌ای که وجود دارد این است که در صنعت فولاد ربات‌ها محاسبات تولید و بسته بندی، بازدهی و طراحی مهندسی را انجام می‌دهند.

ربات های صنعتی

مطالعات بسیار زیادی در رابطه با این مسئله که ربات‌ها تا چه میزان می‌توانند مشاغل انسانی را به دست بگیرند انجام شده است. نکته جالب توجه در این تحقیقات این است که نمی‌توان گفت رشد و توسعه ربات‌ها منجر به ضرر شغلی انسان می‌شود. به این جهت که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ربات‌ها در فرایند مهندسی باعث کاهش صدمات و ناهنجاری‌های متعدد در محل کار می‌شوند. از طرفی وجود انسان برای مراقبت، تصمیم گیری و بسیاری از جنبه‌های دیگر مهم و ضروری خواهد بود.

مطالعات دیگری در دانشگاه آکسفورد انجام شده که بیانگر این مسئله بوده است که بسنده کردن صنعت فولاد و تولید ورق گالوانیزه به ربات‌ها می‌تواند خسارت‌های میلیون دلاری به همراه داشته باشد. به همین دلیل لازم است حضور انسان در این شرکت‌های تولیدی همچنان پابرجا باقی بماند.

رباتیک برای صنعت فولاد چه معنی دارد؟

هوش مصنوعی به داده‌های رایانه‌ای متکی است. بخشی از فناوری‌های هوش مصنوعی شامل بلاک چین‌ها هستند. از جمله ویژگی‌های ارائه شده توسط این فناوری‌ها می‌توان گفت که در حال حاضر به جای ایجاد ضرر در شغل ویژگی‌های قابل توجهی را در صنایع مختلف ایجاد کرده‌اند. مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است به یاد داشته باشید این است که فناوری‌های هوش مصنوعی و بلاک چین توسط انسان ایجاد شده است. در صنعت فولاد و تولید محصولات فولادی مانند ورق گالوانیزه، ربات‌ها تنها کارهای معمولی را انجام می‌دهند. آن‌ها کمک می‌کند تا روش تولید محصولات فولادی همواره در حال تغییر باشد و بهبود یابد.

آینده صنعت فولاد

به راحتی می‌توان روش‌های تحول صنعت فولاد را در کشورهای پیشرفته جهان مشاهده کرد. به نحوی که بسیاری از انواع ورق‌های فولادی اکثر صنایع جهان را در بر گرفته است، این مسئله به کمک دانش انسانی امکان پذیر شده است.

شرایط و امکانات بسیار زیادی وجود دارد که به واسطه آن ربات‌ها می‌توانند در صنعت فولاد و تولید محصولاتی مانند ورق گالوانیزه، تغییرات بسیار زیادی را ایجاد کنند.
هر چند که این شرایط در کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان اتفاق می‌افتد، با این حال در حال حاضر به وضوح شاهد این مسئله هستیم که تولیدکنندگان در این کشورها سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار گرفته‌اند. با توجه به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا دور از ذهن نخواهد بود که این کار توسط این تولیدکنندگان انجام شود، زیرا آن‌ها همواره در پی یافتن روش‌هایی هستند که به واسطه آن نه تنها روش‌های تولید را بهبود دهند، بلکه با صرف کمترین هزینه در استفاده از انرژی‌های مورد نیاز صرفه جویی کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *