اجرای میلگرد حرارتی

در این نوشتار قصد داریم در مورد اجرای میلگرد حرارتی بپردازیم. در حال حاضر اغلب سازه‌هایی که توسط بشر ساخته می‌شوند از بتن است.
با توجه به مقاومت بالای بتن در برابر نیروهای فشاری برای خرد کردن آن نیاز به نیروهای کششی فوق‌العاده‌ای است؛ البته این نوع سازه‌ها دارای یک نقاط ضعفی هم هستند.

نقش میلگرد در بتن و برای ساختمان سازی بسیار زیاد است، بتن مقاومت زیادی در برابر نیروهای کششی و چرخشی ندارد به همین دلیل با افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای کششی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه میلگردها از کف ساختمان تا ستون‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. واکنش‌های هیدراتاسیون و حرارتی بتن در ساعات اولیه گیرش، مانع افزایش انبساط و انقباض آن می‌شود.

با کاهش یافتن عرض ترک‌های میلگرد حرارتی میزان مقاومت سازه نیز افزایش می‌یابد. همچنین در صورت عدم استفاده از آرماتور حرارتی و هنگام ترک، فرایند یکپارچه دیافراگم سقف در زمان زلزله کاهش پیدا خواهد کرد.

یکی از نکات بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که میلگردهای حرارتی باعث پایین آمدن آتش‌سوزی و افتادن یونولیت‌ها نخواهد شد. همچنین میزان مقاومت سازه در برابر تنش‌های برشی، خمشی و غیره افزایش نخواهد یافت.
ویژگی میلگرد حرارتی فوق‌العاده است و کاربردهای فراوانی دارد از قبیل استفاده از آن در سقف تیرچه‌ بلوک و به نقش باربری می‌توان اشاره کرد. دال‌هایی که آرماتورهای خمشی تنها در یک جهت اجرا می‌شوند، باید برای تنش‌های موجود از افت دما و حرارت آرماتورهایی که به صورت عمود بر آرماتورهای خمشی قرار داده شود.

چگونگی اجرای میلگرد حرارتی

چگونگی اجرای میلگرد حرارتی

به صورت کلی میلگرد حرارتی به سمت راست و چپ بر روی سقف اجرا و پیاده‌سازی می‌شود. هنگامی که بتن با کاهش حرارت مواجه می‌شود، مانع از ترک‌خوردگی آن خواهد شد. بهترین و مناسب‌ترین مکان برای قرارگیری این میلگردها ⅓ بالاتر از ضخامت دال بتنی است.
قیمت میلگر بر روی سایر محصولات مثل قیمت ورق گالوانیزه و یا قیمت ورق سیاه تاثیر می‌گذارد.

نکات مهم در مورد چگونگی اجرای میلگرد حرارتی

1. حداکثر فاصله بین دو میلگرد افت و حرارت 25 سانتی‌متر است.

2. برای جلوگیری از تنش‌های متفرقه در بتن بالایی، میلگرد افت و حرارت در دو سمت عمود بر هم در قسمت بالایی تیر تقریباً 2 سانتی‌متر پایین‌تر از سطح بالایی تیر نصب می‌شوند.

3. مناسب‌ترین مقدار قطر افت و حرارت برای میلگرد ساده، تقریباً 5 میلی‌متر است همچنین برای میلگرد با مقاومت بالا 4 میلی‌متر می‌باشد. حداقل میزان سطح قطر میلگرد حرارتی 1.25 به ازای 1000 سطح مقطع دال بالاتر از 5 سانتی‌متر ضخامت است که در امتداد تیرچه و 1.75 * 1000 مقطع به سمت عمود بر امتداد تیرچه می‌باشد.

4. زمانی که میلگرد بالایی تیرچه داخل 5 سانتی‌متری بالاتر قرار بگیرد به عنوان میلگرد افت و حرارت در نظر گرفته می‌شود.

5. برای جلوگیری از تنش‌های متفرقه در بتن بالایی، از میلگرد افت و حرارت در دو جهت عمود بر یکدیگر در بخش تیر تقریباً 2 سانتی‌متر پایین‌تر از سطح بالایی تیر نصب می‌شود.

6. با استفاده از طرح تیرچه‌ها به یک تکیه‌گاه ساده نیاز است که فولادی معادل 0.15 سطح مقطع فولاد میانه دهانه فولاد کششی بر روی تکیه‌گاه افزوده شود. حداقل فاصله میلگرد حرارتی تا فاصله دهانه آزاد از تکیه‌گاه به سمت داخل دهانه ادامه پیدا می‌کند.

7. ممکن است دوست داشته باشید بدانید که چگونه می‌توان روش‌هایی جایگزین میلگرد حرارتی کنید در  ادامه در این‌ باره بیشتر توضیح می‌دهیم.

روش‌های جایگزین میلگرد حرارتی

روش‌های جایگزین میلگرد حرارتی

نقش میلگرد در طول عمر ساختمان‌ بسیار زیاد است، شاید برخی از افراد تمایل نداشته باشند که از میلگردهای حرارتی استفاده کنند این افراد می‌توانند روش‌های دیگری را جایگزین آن کنند.

استفاده نمودن از الیاف فلزی در بتن الیافی تأثیر فوق‌العاده‌ای در میلگرد حرارتی دارد. این نوع الیاف مانع از ترک‌خوردگی بتن می‌شوند. در ضمن با کاهش یافتن آب به سیمان در بتن و استفاده از مواد روان کننده قوی موجب بالا رفتن روانی بتن می‌شود در نتیجه مانع از ترک‌خوردگی بتن خواهد شد.

تعدادی از متخصصان و مهندسان در این حوزه از روش‌های جایگزین میلگرد حرارتی استفاده می‌کنند که هیچ باوری به استفاده از میلگرد حرارتی ندارند تا بخواهند آن را جایگزین کنند. از روش‌هایی که می‌توان این روش را جایگزین کرد از این قرار است:

  1. به کار بردن بتن الیافی
  2. کاهش دادن نسبت آب به سیمان
  3. استفاده از فوق روان کننده

تمامی روش‌های فوق می‌توانند بهترین جایگزین برای میلگردهای حرارتی باشند.

هنگامی که دیدگاه‌های مهندسان و کارشناسان مختلف در این زمینه جمع‌آوری شود، در واقع می‌توان گفت که استفاده از میلگرد حرارتی اهمیتی ندارد، لذا تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است زمان بتن‌ریزی با رفت‌وآمد کارگران میلگردهای حرارتی بر روی سقف فرو می‌رود به همین دلیل تأثیر مطلوبی نخواهد داشت.

در هنگام اجرای بین‌ریزی خوب است از شبکه‌های مش استفاده کنید. البته عده‌ای از افراد نیز معتقد هستند که بهتر است از سقف تیرچه ‌بلوک ممنون استفاده کنند به همین دلیل استفاده از دال بتنی در سازه بتنی و سقف کامپوزیت در سازه فولادی ضروری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *