فولاد ضد زنگ

اگرچه فولاد ضد زنگ در برابر ورق گالوانیزه به میزان قابل توجهی قوی و بادوام می‌باشد، با این حال فولاد و ورق گالوانیزه دارای معایب و مزایایی هستند که بسته به نوع کاربرد آن‌ها متفاوت خواهند بود.

فولاد گالوانیزه شامل یک لایه پوشانده شده از روی است که به محافظت آن در برابر خوردگی کمک می‌کند. فرایند خرید ورق گالوانیزه برای ساخت سازه‌های فلزی و انواع مختلفی از اتصال دهنده‌ها باید از مراکز معتبر صورت گیرد.

فولاد گالوانیزه معمولا در برابر قرار گرفتن در معرض آب به خوبی دوام می‌آورد.
از طرف دیگر فولاد ضد زنگ با افزودن کروم به فولاد مذاب ساخته می‌شود. ضد زنگ بودن آن باعث می‌شود تا در برابر زنگ زدگی به خوبی مقاومت کند.

فرایند گالوانیزه کردن برای افزایش مقاومت

ورق گالوانیزه مقاوم در برابر خوردگی است، زیرا به طور خاص در روی مذاب غوطه ور است.

این به طور خاص شبیه به فرایند رنگ آمیزی، منجر به ایجاد یک لایه پوشش برای مقاومت آن در برابر عوامل محیطی خواهد شد.
گاهی اگر فولاد گالوانیزه را خراش دهید و یا سوراخ کنید، ممکن است لایه‌های زیرین آن در معرض خوردگی قرار بگیرند، این مسئله می‌تواند با توجه به فرایند ساخت ممکن و یا غیر ممکن باشد.

فولاد ضدزنگ و ورق گالوانیزه

فرایند ضد زنگ، دائمی و ماندگار

خصوصیات فیزیکی فولاد ضدزنگ متفاوت است. مولکول‌های اکسید کروم بته شکلی هستند که خراش و یا برش آن، باعث زنگ زدگی و خوردگی نمی‌شود. می‌توان گفت فولاد ضد زنگ در برنامه‌های کاربردی دریایی به خوبی قابل استفاده خواهد بود.

هر چند در صورت وجود اسیدهای بسیار قوی، فرایند خوردگی اتفاق خواهد افتاد، با این حال بسیاری از کارشناسان آن را جزء معدود مواد دائمی می‌دانند که می‌تواند طول عمر بسیار بالایی داشته باشد و برای مدت زمان نسبتا طولانی دوام آورد.

کاربرد فلزات

در حال حاضر فولاد ضدزنگ روز به روز محبوب‌تر شده و بسیاری از انتظارات سازندگان را فراهم می‌کند.
این عناصر ضد زنگ به راحتی در دسترس بوده و جوشکاری آن نسبتا آسان و ایمن است. از طرف دیگر ورق گالوانیزه تحت فرایند جوشکاری باعث تولید بخارهای بسیار سمی خواهد شد، به همین دلیل نیاز به توجه بیشتری درباره تهویه و ایمنی در هنگام فرایند ساخت دارد.
فناوری‌های جدید در تولید ورق‌های گالوانیزه و تحول در صنعت ساختمان سازی طی چند سال اخیر بسیار چشمگیر بوده است.

زیبایی شناسی و شرایط نگهداری

از نظر ویژگی‌های زیبایی شناسی می‌توان گفت فولاد ضد زنگ دارای ظرافت‌های ذاتی است و انعطاف پذیری بیشتری را در طراحی ایجاد می‌کند.
از طرف دیگر ورق گالوانیزه ویژگی‌هایی ارائه می‌کند که استفاده و به کارگیری آن برای بسیاری از صنایع امکان پذیر خواهد بود و همین عامل متقاضی برای خرید ورق کرکره و انواع مختلف ورق را افزایش داده است.

درباره نگهداری از ورق گالوانیزه و فولاد ضدزنگ باید گفت که هر دو قابلیت‌های بسیار مناسبی را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند، به نحوی که هزینه‌های تعمیرات نگهداری از آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

فولاد ضدزنگ و ورق گالوانیزه

مقاومت از جنس فولاد ضد زنگ و ورق گالوانیزه

در نهایت درباره هرگونه ساخت و ساز فلزی باید مسئله قدرت و دوام انواع ورق‌های فولادی را نیز در نظر بگیرید.
خصوصیات مکانیکی فولاد ضد زنگ با فولاد معمولی که تحت فرایند گالوانیزه قرار می‌گیرد، تفاوت قابل توجهی دارد. در مقایسه با فولادهای کربنی، فولاد ضد زنگ از نظر عملکرد ویژگی‌های بهتری ارائه می‌دهد. این مقاومت در برابر تغییر شدید نسبت به سایر فولادها، بسیار قابل توجه است.
همچنین موردی که وجود دارد این است که ورق‌های گالوانیزه از دوام قابل توجهی برخوردار بوده و به یکباره خراب نمی‌شوند.

بهتر است بدانید اصطلاح فولاد ضد زنگ برای توصیف فولادی که با حداقل ۱۰ درصد کروم مخلوط شده است، به کار می‌رود.
افزودن کروم به عنوان یک آلیاژ، به محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی کمک می‌کند، و به طور ۱۰۰ درصد در برابر خوردگی مسئول است. با این حال مقاومت بالاتری نسبت به سایر عناصر فلزی فراهم می‌کند. به همین دلیل است که از این عنصر در محیط‌های خارجی استفاده می‌شود، چرا که در آن‌ها رطوبت زیادی وجود دارد و این مواد می‌توانند دوام بالاتری را تضمین کنند.

شاید این سوال برای شما به وجود آمده باشد که فولاد ضد زنگ بهتر است یا ورق گالوانیزه؟
نیاز است بدانید که هر کدام از آن‌ها جواب مثبت بسیار زیادی به همراه دارند. می‌توان گفت قیمت ورق گالوانیزه ارزان‌تر و در دسترس‌تر است و هزینه‌های کمتری نسبت به فولاد ضد زنگ دارد،
این امر باعث می‌شود که برای بسیاری از مصرف کنندگان که بودجه محدودی دارند یک انتخاب جذاب باشد. هر چند ورق گالوانیزه ارزان‌تر عرضه می‌شود، اما فولاد ضد زنگ قوی‌تر است. دلیل این مسئله آن است که فولاد ضد زنگ حاوی کروم می‌باشد. با این حال فولاد پوشیده شده از روی قوی‌تر و با دوام‌تر است.

در نهایت اگر همچنان این سوال برای شما وجود دارد که فولاد ضد زنگ را انتخاب کنید و یا خیر، بهتر است بدانید که پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، زیرا هر دو نوع آن جوانب مثبت و منفی مختص به خود را دارند.
با این حال موضوعی که مهم است این است که فولاد ضد زنگ و گالوانیزه هدف‌های مشترکی را برای محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی دنبال می‌کنند و به خوبی آن را فراهم می‌کنند.
هر چند می‌توان گفت که فلز در معرض رطوبت همواره در معرض خطر است، اما انتخاب هر یک از این عناصر فلزی می‌تواند خطر بروز خوردگی را به شدت کاهش دهد. کاهش و رفع نگرانی‌ها باعث می‌شود اجرای پروژه با توجه به برنامه زمانبندی انجام شود. برای برخورداری از تنوع ویژگی‌ها و مزایای فولاد ضد زنگ یا ورق‌های گالوانیزه بهتر است آن را از تولیدکنندگانی تهیه نمایید، که به آن‌ها اطمینان کافی دارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *