پروفیل‌های فولادی

صنایع ساختمان سازی و پل سازی تنها بخشی از موارد کاربرد و به کارگیری پروفیل‌های فولادی است. با توجه به مزایای ارائه شده توسط انواع پروفیل بسیاری از سازندگان جهان ترجیح می‌دهند تا از این مواد در ساخت پل‌ها و ساختمان‌ها استفاده کنند. به عنوان مثال می‌توان گفت که نحوه نگهداری در کنار وزن کم، می‌تواند امکانات بی نظیری را در ساخت پل‌های جدید و علاوه بر آن ترمیم و نوسازی پل‌های گذشته فراهم کند.

وزن کم و سبک در پل‌های فولادی

استحکام بالا و وزن کم، ترکیبی فوق العاده را در ساخت پل‌ها فراهم می‌کند، این کار توسط پروفیل‌های فولادی امکان پذیر است. وزن کم به معنای کاهش هزینه‌ها در حمل و نقل و نصب خواهد بود. پروفیل‌های فولادی کوچک کار را برای سازندگان آسان می‌سازد. با توجه به وزن کم ارائه شده در پروفیل‌های فولادی بسیاری از مهندسان ساخت قادر هستند تا از آن‌ها در ساخت و نصب پل‌ها استفاده کنند. از آنجایی که ویژگی‌های این مواد بسیار قابل توجه است می‌تواند به راحتی برای مرحله نصب آماده شود، بدون اینکه منجر به اختلال در حمل و نقل شود.

میزان مقاومت در برابر خوردگی

پروفیل‌های ساخته شده از فولاد ضد زنگ به خوبی در برابر آب، نمک و سایر مواد شیمیایی مقاوم هستند. با توجه به مزایایی که این عناصر به همراه دارند، بسیاری از فعالان در حوزه صنایع دریایی، ترجیح می‌دهند تا از آن‌ها برای ساخت محصولات خود استفاده کنند. این مسئله نشان دهنده قابلیت‌های مقاومت پروفیل در محیط‌های خورنده است. با آشنایی از نحوه جلوگیری از زنگ زدگی پروفیل‌های فولادی مدت زمان نسبتا طولانی این مصالح به شما خدمت می‌کنند.

پروفیل های فولادی در پل سازی

عایق حرارتی و الکتریکی

پروفیل‌های فولادی ساختاری دارای خواص حرارتی بسیار مناسبی هستند که می‌توانند برای عایق سرما و گرما به خوبی مورد استفاده قرار گیرند.

از آنجایی که فولاد سازه در مقاطع مختلف موجود است، می‌توان از آن‌ها برای طیف وسیعی از محصولات با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف استفاده کرد. پروفیل‌های فولادی به کار رفته در ساخت پل‌ها در شرایط روند ساخت در کارخانه کنترل می‌شوند، این کار تضمین کننده این مسئله خواهد بود که پروفیل‌های فولادی سازگار با محیط زیست، با کیفیت بالا و قیمت قابل اطمینان ارائه می‌شوند.

برخی از فرایندهای مورد استفاده در ساخت و تولید پروفیل‌های فولادی برای ساخت پل‌ها شامل قالب ریزی، برش، حفاری، مونتاژ و جوشکاری است. اکثر پروفیل‌های فولادی از یک پوشش محافظ به عنوان مانع در برابر شرایط آب و‌هایی مختلف استفاده می‌کنند، استفاده از این کار باعث می‌شود تا فولاد در برابر شرایط و عوامل مختلف ضد زنگ شده و در برابر شرایط سخت محیطی و آب و هوایی به خوبی مقاومت کند.

علاوه بر پروفیل‌های فولادی، می‌توان فولاد ضد زنگ را برای تولیدات دیگر از جمله انواع تیرآهن‌ها، نبشی، ورق و صفحات مختلف به کار برد. متقاضی برای خرید ورق و سایر مصالح فولادی در بازار بسیار زیاد است.

محصولات فولادی قبل از شکل گیری تحت آزمایشات مختلفی در کارخانه قرار می‌گیرند، این کار با این هدف انجام می‌شود که اطمینان حاصل شود مشخصات آن‌ها توسط مهندسینی که در ساخت پل‌ها و سایر سازه‌های فلزی نظارت دارند و یا به طراحی آن‌ها مشغول هستند، مورد تایید است. مشخصات ساخت بر اساس نیروهای تنش و فشرده سازی استفاده می‌شود، در نتیجه اجزای مورد نیاز برای مقاومت در برابر شرایط محیطی تولید می‌شوند.

پروفیل های فولادی در پل سازی

طراحی و ساخت پل

هنگام طراحی و ساخت پل لازم است تا تولیدکنندگان به عوامل مختلفی توجه داشته باشند:

  1. کیفیت مواد فولادی
  2. هزینه
  3. سختی
  4. در دسترس بودن محصول
  5. قابلیت جوشکاری
  6. مقاومت در برابر خوردگی

در ساخت پروفیل‌های فولادی انواع مختلفی از این ماده با درجه بندی متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخی از مواد به کار رفته در ساخت پروفیل به شرح زیر است:

1- فولاد کربن که ارزان‌ترین محصول ساختاری موجود است. از آن جهت از این عنصر استفاده می‌شود که سختی قابل توجهی را فراهم می‌کند.

2- فولاد با استحکام بالا و با افزودن آلیاژ در طی فرایند تولید باعث می‌شود تا میزان دوام پروفیل بیشتر شود. افزودن این آلیاژها موجب می‌شود تا نسبت به فولاد کربن گران‌تر بوده و نیاز به تکنیک‌های خاصی در جوشکاری داشته باشند.

3- فولاد هوازده که به عنوان فولاد کورتن شناخته می‌شود، محصولی با استحکام بالا و آلیاژ کم است. این عناصر به طور خاص برای مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف ساخته می‌شوند و خواص ضد خوردگی در آن تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد، در نتیجه طول عمر تا 100 سال و بیشتر از آن افزایش می‌یابد.

4- فولاد‌های کربنی ساخته شده در نورد گرم بسیار قوی هستند و در نتیجه می‌توانند در مناطق جغرافیایی با آب و هوای بسیار گرم طاقت بیاورند. استحکام بالا نتیجه استفاده از این مواد در ساخت پروفیل‌های فولادی خواهد بود.

5- از فولاد ضد زنگ در مکان‌هایی استفاده می‌شود که مقاومت در برابر خوردگی بسیار مهم است.

با توجه به ویژگی‌های عنوان شده به واسطه پروفیل‌های فولادی می‌توان گفت که این مواد قابلیت ساخت یک پروژه را به سهولت امکان پذیر می‌کنند و می‌توانند به سازندگان در نصب پل و یا زیرساخت‌های مهم کمک کنند. این خصوصیات دلیل استفاده از پروفیل‌های فولادی در صنایع مختلف را آشکار می‌سازد، چرا که خواص بی نظیر ارائه شده توسط آن می‌تواند امکان ساخت سازه‌ها را به صورتی فراهم کند که برای مدت زمان نسبتا طولانی دوام بیاورند و در نتیجه از هزینه‌های عملیاتی در تعمیرات و نگهداری آن جلوگیری شود. توسعه پروفیل‌های نما در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *