انواع میلگرد برای ساختمان سازی

انواع دسته‌بندی میلگرد وجود دارد اما به طور کلی، انواع میلگرد در دو دسته بندی جداگانه قرار داده می‌شود. دسته بندی اول برای میلگرد با ساختار آجدار و دسته دیگر با ساختار ساده است.

میلگرد یکی از محصولات فولادی، که در صنعت ساخت و ساز از آن بهره می‌برند. البته این دو دسته بندی با نوع متمایز کننده در کنار هم قرار داده می‌شوند. میلگرد به شکل ساده و آجدار در نوع آن به شکل شاخه و کلاف، وارد بازار می‌شود و بر روی قیمت ورق آلات تاثیر می‌گذارد.

برخی از میلگرد‌های ساختمانی، در ساختار خود آج ندارند. بنابراین به میلگرد‌های بدون آج، میلگرد ساده می‌گویند. میلگرد ساده و آجدار، برای بالا بردن میزان مقاومت یک سازه ساختمانی به کار می‌رود. مشخصات میلگرد آجدار با ساده فرق دارد. البته استفاده از این نوع میلگرد برای بخش‌هایی از یک ساختمان به کار برده می‌شود.

انواع میلگرد برای ساختمان سازی

یکی از ابزار‌های مهم برای ساخت و ساز، میلگرد است. بررسی انواع میلگردهای فولادی در ساختمان سازی نشان می‌دهد، هزینه‌های خرید میلگرد، نسبت به مواد اولیه برای ساخت آن، در بیشتر موارد، در حال تغییر است. این روز‌ها، میلگرد نقش بسیار مهم و پر رنگی را در ساخت یک ساختمان از خود ایفا می‌کند.

البته در یک ساختمان، مصالح دیگری نیز برای ساخت و ساز وجود دارد. از این نظر، میلگرد نقش و اهمیت بیشتری برای ایجاد اسکلت ساختمان را به خود اختصاص داده است.

میلگرد به عنوان، یک محصول فولادی، برای بالا بردن میزان مقاومت در بتن به کار برده می‌شود. البته مصالح ساختمانی دیگری را نیز در کنار میلگرد برای افزایش میزان مقاومت ساختمان قرار می‌دهند.

از جمله محصولاتی که برای افزایش میزان مقاومت ساختمان به کار برده می‌شود شامل:

  • ناودانی
  • قوطی
  • پروفیل

موارد فوق، برای افزایش میزان مقاومت برای بتن و نیرو‌های کششی آن به کار می‌رود. برای بهره‌مندی از انواع میلگرد، برای آن استاندارد‌هایی تعبیه شده است.

استاندارد‌های موجود برای میلگرد، کمک کننده برای انتخاب درست و شایسته از آن است. هر کشور اروپایی برای ساخت میلگرد، استاندارد‌هایی را برای آن در نظر گرفته است. در میان استاندارد‌های موجود برای میلگرد، هر کدام به نوعی دارای شاخص سازی شده‌اند. بنابراین استاندارد ایجاد شده برای میلگرد، همان شاخص سازی یک میلگرد و متمایز کردن آن از دیگر میلگرد‌ها می‌باشد.

میلگرد های قرار داده شده در کنار هم برای ساختمان

استاندارد انواع میلگرد در ایران

ایران نیز یکی از کشور‌های تولید کننده میلگرد است. البته در ایران، یکی از کارخانه‌های معروف تولید کننده میلگرد، کارخانه ذوب آهن است. این کارخانه برای تولید میلگرد از استاندارد کشور روسیه استفاده می‌کند.

البته استاندارد‌های دیگری نیز برای تولید میلگرد در ایران وجود دارد. هر کدام از استاندارد‌های موجود برای میلگرد، شاخصی از کشور‌های اروپایی بشمار می‌آید.

انواع میلگرد برای ساختمان سازی

میلگرد‌ها از نظر ظاهر و ساختار در دو دسته بندی جداگانه قرار داده می‌شوند. انواع میلگرد با توجه به شاخص ظاهر آن، در دسته بندی جداگانه‌ای قرار داده می‌شود که شامل:

  • میلگرد با ظاهری ساده
  • میلگرد آجدار
  • میلگرد آجدار پیچیده یا همان کلاف

میلگرد‌ها در تقسیم بندی دیگری نیز قرار داده می‌شود که شامل:

  • میلگرد اروپایی
  • فولاد کربن
  • میلگرد پوشش اپوکسی
  • گالوانیزه
  • میلگرد فایبر گلاس
  • فولاد ضد زنگ

تمامی میلگرد‌های فوق، در ساختار خود، دارای نقاط مثبت و منفی بسیار زیادی می‌باشند. برای ساختار میلگرد اروپایی، منگنز ماده اصلی و تشکیل دهنده آن است.

کاربرد میلگرد اروپایی، برای بخش‌های زلزله خیز بسیار مناسب است. البته برای ساخت و ساز‌هایی که دارای یکپارچه گی بالایی هستند به کار بردن میلگرد اروپایی گزینه درستی نیست.

نوع دیگر میلگرد با ساختار اپوکسی است. این نوع میلگرد، در برابر زنگ زدگی از خود مقاومت بسیار بالایی را نشان می‌دهد. در واقع، این محصول به شکل قابل توجهی، مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهد. در رابطه با میلگرد فولاد کربن، باید گفت که این میلگرد، مقاومت بسیار اندکی در برابر رطوبت را از خود به جا گذاشته است. البته به دلیل عدم مقاومت در برابر رطوبت، میزان زنگ زدگی آن به شدت بالا است. بنابراین از این میلگرد برای نقاط با شرایط آب و هوایی مرطوب، نمی‌توان بهره‌مندی شد.

میلگرد های زنگ زده ریخته روی هم

1. میلگرد گالوانیزه

یکی دیگری از نوع میلگرد، با نام میلگرد گالوانیزه است. این میلگرد، دارای میزان مقاومت بیشتری به نسبت میلگرد فولاد کربن دارد. البته این میلگرد با توجه به ساختار ضد رطوبتی خود، از نظر هزینه، نسبت به سایر میلگرد‌ها متفاوت است.

2. میلگرد استیل

یکی دیگر از انواع میلگرد‌ها، میلگرد استیل است. از خاصیت‌های مطلوب میلگرد استیل، به اکسید نشدن آن می‌توان اشاره کرد. این میلگرد، ویژگی مغناطیسی را در خود ندارد. البته در ساختار این نوع از میلگرد، به میزان زیادی نیکل و کروم وجود دارد.

عدم زنگ زدگی در این نوع میلگرد، یکی از خاصیت‌های بی نظیر برای آن است. در بیشتر موارد، از میلگرد استیل، برای منطقه‌های مرطوب، بیشترین میزان استفاده برده می‌شود.

3. میلگرد تقویتی

نوع دیگری از میلگرد با نام، میلگردهای تقویتی شناخته می‌شود. این نوع میلگرد، برای بخش‌هایی از یک ساختمان، که به مقاومت بیشتری نیاز داشته باشند کاربرد دارد.

بیشترین قسمت‌های کاربردی برای بهره‌مندی از میلگرد تقویتی، شامل موارد زیر است:

  • سقف با ساختار تیرچه
  • سقف بلوک شده
  • دیوار

یکی از خاصیت‌های دیگر برای میلگرد تقویتی، میزان منعطف بودن بالای آن است. این میزان از انعطاف برای میلگرد تقویتی، برای افزایش خم شوندگی میلگرد، کاربرد بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهد.

4. میلگرد نرمال

یکی از فاکتور‌های دیگر برای میلگرد نرمال، در ترکیبات شیمیایی به کار رفته در ساختار آن است. میزان مقاومت و خاصیت‌های کششی برای این نوع از میلگرد، به شکل نرمال است.
کاربرد‌هایی که برای این نوع از میلگرد وجود دارد به شرح زیر است:

  • تقویت برای فونداسیون
  • مناسب برای صنعت فنر سازی
  • بالا بردن میزان مقاومت بتن
  • مناسب به عنوان میلگرد حرارتی

5. میلگرد بستر

یکی دیگر از انواع میلگرد، با نام میلگرد بستر است. این میلگرد به شکل عمودی جوش داده می‌شوند. برای بالا بردن میزان مقاومت، از این میلگرد برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. میزان مقاومت این نوع میلگرد، در برابر زلزله بسیار بالا است. بنابراین به کار بردن آن در مناطق زلزله خیز، یکی از فاکتور‌های مهم برای بالا بردن میزان مقاومت یک سازه ساختمانی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *