زنگ زدگی پروفیل‌های فولادی

از آنجایی که فولاد می‌تواند بسیار بادوام باشد و مدت زمان طولانی حفظ شود، بسیاری از تولیدکنندگان مایل هستند تا از آن در مصارف مختلف استفاده کنند.

هر چند انواع پروفیل از مصالح پرکاربرد در صنعت مدرن هستند و به دلیل همه کاره بودن، دوام و مقرون به صرفه بودن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، با این حال عواملی که باعث فرسایش آن می‌شود، موجب بروز آسیب‌هایی در سطح آن می‌گردد. از آنجایی که خوردگی و زنگ زدگی می‌تواند باعث مشکلاتی در استفاده از این محصولات شود، تولیدکنندگان در پی روش‌هایی هستند که به واسطه آن این چالش‌ها را کاهش دهند.

یکی از مواد اولیه در تولید آن آلیاژ آهن است. این ماده در واکنش به هوا و رطوبت دچار اکسید می‌شود. به همین دلیل فولاد در مناطقی که بیشتر در معرض شرایط آب و هوایی مرطوب است، بیشتر به خوردگی دچار می‌شود.

با این حال یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند بر روی فولاد و پروفیل‌های فولادی تاثیر بگذارد، زنگ زدگی و واکنش آن با عوامل محیطی است.
این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک محصول فولادی در واکنش با مواد دیگر شروع به خوردگی می‌کند. در طی فرایند خوردگی فولاد برای مدت زمان طولانی با آب و اکسیژن در تماس است.

از آنجا که این شرایط طبیعی است و در شرایط معمولی نیز رخ می‌دهد، کنترل کامل آن دشوار است، اما همواره اقدامات بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند در جلوگیری از بروز آسیب و زنگ زدگی مواد فولادی مانند پروفیل به شما کمک کند.

جلوگیری از زنگ زدگی پروفیل

از آنجایی که فولاد و محصولات تولید شده با استفاده از آن مانند پروفیل‌های فولادی بسیار پرکاربرد هستند، لازم است که سرمایه گذاری‌های مداوم برای نگهداری آن به کار گرفته شود. این مسئله می‌تواند به کاهش خسارت‌های ناشی از خوردگی و زنگ زدگی منجر شود.
به طور کلی می‌توان گفت این روش‌ها برای جلوگیری از زنگ زدگی فولاد وجود دارد:

۱- استفاده از پوشش روی: ورق‌های گالوانیزه فولادی به کمک لایه‌ای از روی در سطح خود مانع از ایجاد زنگ زدگی و خوردگی می‌شوند.

۲- استفاده از رنگ آمیزی: مواد موجود در رنگ، به عنوان یک مانع در برابر رطوبت هوا خواهد بود. علاوه بر آن می‌تواند باعث زیباسازی ساختارهای غلیظ شود.

این دو روش برای افزایش عملکرد فولاد سازه‌ای بسیار موثر است و می‌توانند ماندگاری بیشتری را برای موارد مصرف به همراه آورند.

از آنجایی که سرمایه گذاری برای محافظت پروفیل فولادی در برابر خوردگی بسیار مهم است، اگر فرایند پوشش به درستی اجرا شود می‌تواند برای تولیدکنندگان بسیار مقرون به صرفه باشد.
با کمک فناوری و روش‌های جلوگیری از زنگ‌زدگی پروفیل، توسعه پروفیل‌های نما در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

محصولات فولادی را به طور مرتب تمیز کنید

هر چند بسیاری از روش‌ها مانند رنگ آمیزی و روکش می‌تواند به عنوان یک منبع مناسب برای جلوگیری از بروز وضعیت زنگ زدگی به کار گرفته شود، با این حال هنوز هم نیاز به نگهداری منظم خواهد بود.
یکی از اساسی‌ترین روش‌ها در نگهداری فولاد و برای جلوگیری از زنگ زدگی پروفیل‌های فولادی تمیز کردن آن‌ها به صورت مرتب است. کثیف شدن فولاد می‌تواند از اولین نشانه‌های زنگ زدگی در آن باشد.
به همین دلیل از انواع پاک کننده‌های فولادی استفاده کنید تا به واسطه آن تمام آلاینده‌ها از سطح پروفیل‌ها پاک شود.
امروزه پاک کننده‌های فولادی صنعتی بسیار زیادی وجود دارد که عملکرد خوبی در زمینه محافظت از پروفیل‌های فولادی انجام می‌دهند. علاوه بر آن می‌توانید از روش‌های طبیعی مانند مخلوط آب نمک استفاده کنید. سرکه سفید، پراکسید هیدروژن و خمیر جوش شیرین نیز گزینه‌های ایده آلی خواهند بود.

جلوگیری از زنگ زدگی پروفیل

برخورداری از ویژگی‌های ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه فولادی برای محافظت از تشکیل زنگ زدگی به عنوان روکش استفاده می‌شوند. قیمت ورق سیاه و سایر ورق‌ها مناسب است و کاربرد بالایی در صنعت ساختمان سازی دارند.
هر چند آن‌ها در درجه اول برای انتقال آب به کار گرفته می‌شوند، با این حال می‌توانند چندین دهه به شما خدمات مفیدی ارائه دهند. لوله‌های ساخته شده از ورق گالوانیزه نسبت به سایر مواد، مقرون به صرفه‌تر بوده و بسیار بادوام‌تر از پلاستیک هستند.
می‌توان از آن‌ها برای پروژه‌های بزرگ ساختمانی و مصارف خارجی که در آن نیاز به حمل مقادیر بسیار زیادی از آب است، به عنوان یک گزینه مناسب استفاده کرد. برخی از کارشناسان بر این باورند که یکی از مشکلات لوله‌های گالوانیزه این است که قطر آن‌ها با گذشت زمان کوچک‌تر می‌شود، زیرا لایه روی موجود در سطح ورق گالوانیزه در برخورد با رسوب واکنش نشان می‌دهد و با محدود کردن جریان آب این رسوب بیشتر و بیشتر می‌شود. در نهایت در صورت ایجاد گرفتگی در لوله‌ها لازم است به کمک روش‌های موثر برای حذف آن‌ها اقدام شود.

حذف عوامل زنگ زدگی

از آنجایی که زنگ زدگی یک فرایند طبیعی است، می‌توان به کمک روش‌های موثر از شدت آن جلوگیری کرد. به همین دلیل لازم است اگر نشانه‌هایی از زنگ زدگی را در پروفیل‌های فولادی مشاهده کردید، به سرعت واکنش نشان دهید. به عنوان مثال زمانی که متوجه شدید بخش کوچکی از فولاد دچار زنگ زدگی شده است، می‌توانید به کمک یک برس فولادی برای از بین بردن آن وارد عمل شوید. همچنین می‌توانید با جدا کردن پیوند بین فلز و زنگ زدگی، هر چه سریع‌تر آن را ترمیم نمایید تا از افزایش و پیشروی آن جلوگیری نمایید.
انجام این کار به جلوگیری از خوردگی بیشتر در ناحیه زنگ زدگی کمک می‌کند. پس از حذف کردن تمام عوامل خوردگی و زنگ زدگی لازم است مجددا از یک پرایمر استفاده کنید. رنگ آمیزی منطقه مورد نظر باعث می‌شود که از بروز مجدد واکنش اکسیداسیون جلوگیری شود.

بهتر است به یاد داشته باشید که اقدامات موثر می‌تواند به پیشگیری و نگهداری از پروفیل‌های فولادی و افزایش طول عمر آن‌ها در ارائه خدمات کمک کند.

علاوه بر روش‌های بیان شده، شیوه‌های دیگری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به صورت منظم محصولات فولادی خود را بررسی کنید تا از عدم زنگ زدگی و خوردگی در سطح آن‌ها اطمینان حاصل کنید. هر چند این مسئله به ندرت اتفاق می‌افتد، با این حال با پیشگیری می‌توانید برای مدت زمان طولانی از مزایای پروفیل‌های فولادی ضد زنگ بهره مند شوید. این مسئله باعث می‌شود تا میزان قابل توجهی از هزینه‌های عملیاتی به منظور تعمیر و نگهداری محصولات کاهش پیدا کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *