ورق‌های گالوانیزه سرد

می‌توان گفت ایران یکی از آن کشورهایی است که ورق‌های گالوانیزه سرد را تولید می‌نمایند اما کیفیتی که کارخانه‌های ایران می‌توانند داشته باشند، شاید به اندازه کیفیت کارخانه‌های خارج از کشور و کشورهای پیشرفته و صنعتی نباشد اما باید به این نکته توجه کرد که همه این کشورها از همین جا و همین قسمت شروع به ساختن کردند و ایران نیز روز به روز در این حوزه پیشرفت می‌نماید.
ورق‌های گالوانیزه سرد به این دلیل ایجاد شدند که جلوی برخی از صدمات محیطی در رابطه آهن را بگیرند. با استفاده از این نوع ورق‌ها می‌توان از زنگ زدگی آهن جلوگیری کرد که این کار با استفاده از پوشش روی که به آهن اضافه می‌شود می‌تواند انجام شود.

یکی از معضلاتی که انسان از ابتدای کشف آهن تا الان داشته است، همین است که آهن بر اثر مجاورت در برابر هوا، دچار زنگ زدگی می‌شود و وسایل‌های آهنی به مرور زمان از بین می‌رود، استفاده از ورق‌های گالوانیزه می‌تواند این امکان را به ما بدهد که مدت زمان طولانی‌تری از سازه‌های  آهنی استفاده نماییم، زیرا دیرتر از آهن بدون پوشش، زنگ می‌زند. همین مساله متقاضی برای خرید ورق گالوانیزه را روز به روز افزایش می‌دهد.

احتمالا به همین دلیل است که در گذشته پل‌های فلزی، بر روی رودخانه‌ها احداث نمی‌شده اما امروزه پل‌های فلزی، یکی از زیباترین پل‌ها در حال حاضر هستند و با استفاده از این تکنولوژی می‌توان پل‌هایی دارای استحکام و پل‌هایی با معماری زیبا و چشم نواز، ایجاد کرد و برای رفت و آمد و حمل و نقل آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.

ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه که به روش سرد تولید می‌شوند دارای ویژگی‌هایی نیز هستند که آن‌ها را با دسته دیگر متمایز می‌کند، به عنوان مثال یکی از ویژگی‌های این روش این است که گالوانیزه را در دمای اتاق و دمای حداکثر ۲۰۰ درجه تولید می‌نمایند با توجه به این که این دما بسیار زیاد است اما به روش سرد تولید ورق‌های گالوانیزه معروف می‌باشد، زیرا دمایی که در روش گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار بالاتر است.
روش تولید ورق‌های گالوانیزه سرد کاربردی می‌باشد، هدف از ایجاد ورق‌های گالوانیزه به روش سرد کاهش ضخامت ورق زیر فشار زیاد می‌باشد، نتیجه‌ای که از این روش حاصل می‌شود به شرح زیر است.

1) با استفاده از روش سرد می‌توان ورق گالوانیزه را تولید کرد که دارای سختی بسیار زیادی است، طوری که جابجایی در ساختار کریستالی و ساختار شیمیایی نیز در آن افزایش می‌یابد.

2) اگر بخواهیم مرحله به مرحله این روش را توضیح دهیم باید بگوییم که ابتدا در این روش ورق‌های آهنی و فولادی را برای تولید ورق‌های گالوانیزه با اسید می‌شویند و بعد لایه اصلی را برمی دارند که در این مرحله ۸۰ تا ۸۵ درصد کاهش ضخامت ورق‌ها را داریم.

3) در مرحله بعدی فلز مورد نظر برای جلوگیری از زنگ زدن موادی را به آن اضافه می‌کنند و در اواخر این مراحل استفاده از روغن برای جلوگیری از خراب شدن و خراش مورد توجه قرار می‌گیرد.

4) در مرحله آخر از زنگ زدگی آن جلوگیری می‌کنیم یکی از روش‌هایی که در این مرحله کاربرد دارد، نورد می‌باشد که یکی از پر رونق‌ترین شیوه‌هایی است که می‌توان به صورت ورق و میلگرد تولید کرد. کاربرد و مزایای ورق‌های گالوانیزه در صنایع مختلف بسیار زیاد است.

ورق گالوانیزه

ویژگی‌های مکانیکی ورق‌های گالوانیزه در نورد سرد

یکی از ویژگی‌هایی که ورق‌های گالوانیزه سرد دارند این است که دارای ظاهری براق می‌باشند، زیرا لایه‌هایی که براقیت را از این نوع ورق‌ها می‌گیرد از بین رفته است، به همین دلیل راحت‌تر می‌توان این نوع از ورق‌ها را رنگ آمیزی کرد و این موارد سبب می‌شود که مقاومت در برابر رطوبت داشته باشد و زیباتر به نظر برسد که از آن در تولید لوازم خانگی و صنایع خودرو استفاده می‌شود. قیمت ورق کرکره رنگی مقرون به صرفه است و صنایع مختلف از این محصول استفاده می‌کنند.

بهتر است به این نکته توجه کرد که استفاده از ورق‌های گالوانیزه که نیاز به رنگ شدن دارند این محدودیت را ایجاد می‌نماید که از رنگ‌های مخصوصی استفاده شود. به همین دلیل برای اینکه بتوانیم این نوع ورقه‌ها را در صنایع به کار بگیریم، نیاز داریم که در تولید آن از رنگ مخصوص نیز،استفاده کنیم که هزینه زیادی را روی دوش صنعتگران نمی‌گذارد و در نتیجه هزینه‌های زیادی را برای برای تولید لوازم خانگی و صنایع خودرو صرف نکنیم.

این ابزارها بیشتر در کشورهای خارج تولید می‌شوند رنگ آن نیز مختص به کشورهای خارجی می‌باشد احتمالا به همین دلیل است که در زمان تحریم شاهد گران شدن لوازم خانگی به صنایع خودرو هستیم که البته دلایل دیگری نیز وجود دارد اما می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، گران شدن ساخت ورق‌های گالوانیزه می‌باشد.

یکی از دلایلی که به این ورقه‌ها، گالوانیزه روغنی گفته می‌شود این است که برای جلوگیری از زنگ زدن به آن‌ها روغن می‌زنند تا بهتر و براق‌تر به نظر برسند.

ورق‌های گالوانیزه سرد دارای زیبایی و دوام خوبی برای افرادی است که دوست دارند این کار را انجام دهند اما چیزی که مهم می‌باشد این است که با استفاده از ورق‌های گالوانیزه گرم، مقاومت بیشتری را در برابر ضربه و فشار شاهد هستیم و در این مورد می‌توان گفت که برای افرادی که نیاز به این موضوع دارند، مهم است که بتوانند در ابتدا نیاز و خواسته خود را تشخیص دهند و سپس دست به خرید و انتخاب بزنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *