اشکال ورق‌ گالوانیزه

ورق گالوانیزه، ورق‌هایی هستند که از جنس فلز می‌باشند که توسط روی پوشیده شده‌اند. انواع اشکال ورق‌ گالوانیزه این قابلیت را دارند که در محیط‌های آزاد زنگ نمی‌زنند و در برابر شرایط جوی و هوای سرد تولید می‌شوند. انواع ورق گالوانیزه برای بالا رفتن مقاومت و پایداری حفاظت در برابر انواع خوردگی‌ها و ساییدگی‌ها ناشی از شرایط و عوامل محیطی، در طول عملکرد گالوانیزاسیون و شناور شدن در حوضچه‌های روی مذاب، با استفاده از فلز روی پوشش داده شده است.

ورق گالوانیزه به علت پوشش روی که دارد در برابر رطوبت و گرد و خاک، بسیار مقاوم است و دچار هیچ گونه زنگ زدگی و خوردگی نمی‌شود. همچنین این ورق رنگ پذیری بسیار خوبی نیز دارد. در ضمن عملکردهای حالت دهی و انواع ورق هی شکل دار با رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. تمامی این عوامل و دیگر ویژگی‌های ورق گالوانیزه و مناسب بودن قیمت ورق گالوانیزه باعث شده است که ورق گالوانیزه در صنعت و ساختمان بسیار کاربرد داشته باشد. 

نحوه گالوانیزه کردن ورق‌‌ها 

شیوه‌های گوناگونی برای کاور کردن و پوشش دادن ورق‌ها وجود دارد اما یکی از بهترین روش‌های و مقرن به صرفه‌تر بودن آن روش گالوانیزه کردن است. برای گالوانیزه کردن ورق‌ها را داخل یک ظرف مذاب شناور می‌کنند.

هنگام تولید ورق‌ گالوانیزه از متر مکعب محاسبه می‌شود که میزان ضخامت ورق بر روی نقاط مختلف ورق متفاوت خواهد بود. 

انواع اشکال ورق‌ گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه بر اساس شکل ظاهری به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند که شامل:

  • ورق گالوانیزه گل ریز
  • ورق گالوانیزه بدون گل 
  • ورق گالوانیزه درشت

همه چیز در مورد ورق گالوانیزه

محل‌های مورد استفاده از ورق‌های گالوانیزه 

محل‌ها و جاهایی که بیشتر از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود از قبیل لوله‌های آب، گلخانه‌ها، کابینت‌های آشپزخانه و مواردی از این دست به کار می‌رود. دلایل استفاده از ورق‌های گالوانیزه رطوبت خوردگی و یا زنگ زدگی می‌باشد.

  • افزایش طول عمر این ورق‌ها نسبت با سایر ورق‌های دیگر 
  • صنایع ساختمان سازی و کشاورزی
  • اعتبار و معتبر بودن این نوع ورق‌ها 
  • مقرون به صرفه بودن ورق‌های گالوانیزه 
  • مصارف صنایع لوله و پروفیل 
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی 
  • فرایند کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن 
  • مقاومت و مستحکم بودن ورق‌های گالوانیزه 
  • مراقبت و پوشش دهی کامل 
  • سیستم‌های خنک کننده
  • کاهش هزینه برای تعمیر و نگهداری تشکیلات

ورق‌های گالوانیزه مختلفی در بازار خرید ورق موجود است که عبارتند از:

  • هفت الماس 
  • شهرکرد
  • سمنان 
  • فولاد مبارکه 
  • و غیره 

کاربرد انواع اشکال ورق‌ گالوانیزه

مصارف ورق‌های گالوانیزه عبارتند از:

  • سیلوهای گالوانیزه 
  • کانال‌های هدایت هوا
  • صنایع ساختمان سازی 

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد. 

1. سیلوهای گالوانیزه 

سیلوهایی که از جنس گالوانیزه ساخته شده اند. سیلوها برای انبار کردن مواد غذایی انسان و دام مورد استفاده قرار می‌گیرد. که به دو شیوه بتنی و فلزی ساخته می‌شود. سیلوهای فلزی از ورق‌های گالوانیزه شکل دار که به روش رول فرمینگ تولید شده‌اند. 

این نوع سیلوها مزیت‌های زیادی دارد که شامل هزینه ساخت آن‌ها بسیار کم است. مدت عمر بیشتری دارند. به آسانی قابل تعمیر هستند و در صورت امکان می‌توان قطعات آن‌ها را عوض نمود. 

امکان ایجاد و کنترل دما و اضافه نمودن سیستم‌های خنک کننده و تصفیه هوا از زیر، افزایش سرعت و قابلیت جابجایی و مونتاژ قطعات به علت وزن سبک، به راحتی قابل نظافت و جداسازی کندوها به معنای بهبود شرایط نگهداری و بهداشتی. 

سیلوهای فلزی در برابر عوامل خورنده محیطی بسیار مقاوم هستند. به کار بردن ورق‌های گالوانیزه با روکش روی بهترین گزینه است. هر چه محیط آلوده‌تر و اسیدی‌تر باشد شاخص و معیار خوردگی ورق‌ها پر رنگ‌تر خواهد بود. در مناطقی که در حاشیه دریا هستند عوامل خورنده نظیر یون‌های نمک به شدت وجود دارد.

مصارف ورق‌های گالوانیزه

2. کانال‌های هدایت هوا

کانال‌های هدایت هوا که برای انواع دستگاه‌های تهویه مطبوع به کار می‌رود از جمله هواساز، کولر آبی، کولر گازی، فن کوئل، ایرواشر، دودکش موتورخانه ها، شومینه خانه‌ها و سایر موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید انواع کانال‌ها استفاده از ورق گالوانیزه به علت محکم‌تر بود و صاف‌تر بودن سطح آن می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

برای تولید کانال‌های هدایت هوا از اشکال هندسی که توسط ورق‌های گالوانیزه به شکل‌های  مستطیل، مربع یا دایره ای ساخته شده است. در بیشتر موارد به علت کمبود فضای مناسب و مشکلات اجرایی مقطع دایره ای خیلی کمتر به کار رفته شده است فقط در سوله ها، فضاهای ورزشی و کارخانه‌ها در واقع باید گفت که مقطع مربع نسبت به سایر اشکال هندسی دیگر بیشترین کاربرد را دارد. برای تولید دودکش‌ها نیز خوب است از ورق‌های گالوانیزه استفاده  نماید که به شکل دایره ای است.

زیرا این مدل از ورق‌ها به دلیل سطح صاف و صیقلی که دارند از اصطکاک کمتری نیز برخوردار هستند. و این باعث می‌شود که تخلیه دود نیز خیلی بهتر و سریع‌تر انجام شود. 

همچنین در مقایسه با سایر دودکش‌های سیمانی و آزبست می‌توان گفت که اجرا و دودبندی دودکش گالوانیزه خیلی سریع‌تر و به آسانی انجام می‌شود. ورق‌های گالوانیزه در تولید کانال هدایت زباله ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. صنایع ساختمان سازی 

یکی از صنایع که بسیار از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌کند صنعت ساختمان سازی و سازهای تجاری است. موارد استفاده از ورق‌های گالوانیزه در صنایع ساختمان سازی و سازهای تجاری می‌توان به: دودکش ها، نردبان و راه پله ها، مبلمان‌های خیابانی، نرده ها، راه‌های صنعتی و غیره اشاره نمود.

از سوی دیگر یکی از رایج‌ترین مصارف ورق‌های گالوانیزه در ساختمان‌ها که پوشش انواع سقف اعم از سقف‌های شیروانی ویلاها، آلاچیق ها، سقف ساختمان‌های مسکونی بزرگ و کوچک، سقف مکان‌های صنعتی مثل کارخانه ها، سقف اماکن عمومی مانند سالن‌های ورزشی و سایر مکان‌های از این دست می‌باشد. 

از دلایل استفاده از ورق‌های گالوانیزه برای پوشش سقف عبارتند از: سبک بودن، افزایش عمر در شرایط نامناسب آب و هوایی، هزینه پایین، آسان و راحت‌تر شدن در اجرا، تعمیر و نگهداری مرتبط است.

ورق‌های گالوانیزه رنگی که در روش ساده و فرم دار می‌باشد که در سقف‌های شیب دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق‌هایی که فرم دار هستند از مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به ورق‌های دیگر از قبیل ورق کرکره سینوسی، شادولاین، ورق ذوزنقه ای، دامپا، طرح سفال پالرمو، تایل، ورق رنگی طرح سفال ژنوا که در بازار به وفور یافت می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *